Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
JoakimT

4-bladig vs 3-bladig propeller

Rekommendera Poster

Hej!

Sitter och funderar på om det skulle vara värt att byta ut min 3-bladiga rostfria propeller mot en fyrbladig propeller.

Jag använder båten en hel del till att åka wakeboard och vattenskidor.

Är ute efter att få bättre acc och bättre bärighet i låga farter. Vad jag har förstått skall en fyrbladig propeller hälpa till med det.

Är det någon som har någon erfarenhet av det? 

//Joakim

Monterey 180 Br, VP 4.3 GL

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jo, det stämmer som du säger. Med en fyrbladig får du bättre acceleration samt att du styr bättre. Blir en helt annat styrning i båten, men jag har propulse vilket gör att jag förlorar några knop i fart men det är max ett par knop. Antar att det finns fler här på forumet som har saker att tillägga?smiley-smile.gif\

// Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bladantalet har ingen betydelse i sig. En del säger att en båt går fortare ju fler blad propellern har vilket tyvärr är helt fel. Stämmer lika bra som att en bil med 5 eller 6 hjul går fortare än en med 4.

Det som har betydelse är alla parametrar sammantaget, stigning, diam, bladarea, bladform, bladprofil, rake, camber, cup osv.

Erfarenhetsmässigt har dock ytskärande propellrar med fler blad bättre grepp vid acc än motsvarande med färre blad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...