Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
bollem

crescent 525 ht

Rekommendera Poster

Någon som vet vilka motorer som passar, motorn sitter visst inbyggd.
Går båten bra med en 25hk.
Är inte ute efter något fartvidunder utan villa bara att man kommer framåt med 4 personer.
Andra upplysningar om båten är tacksamt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

21.gif\ Hej.

Jag har haft en likadan båt, i den satt det en 35 hk, som jag bytte till en 30 hk.Båten är av halv planande model, körd mellan 8-12 knop. Stadig och stabil båt, har sovigt 5 pers i båten.Motorn ligger i motor brunn, man kan prata i båten under gång. Jag trivdes med båten.

mvh Peter.

post-15786-1394234564,8289_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter ju bra. Men blir det inte en hög soppaförbrukning med en såten liten motor. Tycker den borde ligga på högvarv hela tiden.

Är det svårt att fälla upp motorn om ska in där det är grunt?

\Bollem

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

smiley-cool.gif\ Hej.

Jag hade en 30 hk johnsson, körde i ca 8 knop(marsch)motorn gick på lågt varvtal, båten reste sig inte i den farten, gick lungt och behagligt, jag upp levde inte att den var specielt törstig då. Det ska vara kort rigg på båten, propeller va i liv med kölen, jag körde motorn i smyge läge om jag var nervös någon gång.Det gick att tilta om man vred ratten rätt.Det är en bra båt om man inte har bråttom på skön.

mvh peter. 

post-15786-1394234564,9395_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Har haft en 525a, som vi tyvärr växte ur förrförra året. Tror t o m jag har originalbroschyren kvar.

Hur som helst: På min satt en 30 hk Yamaha - långriggad när jag köpte den. Det gick inte alls bra... Bytte till en 30 hk Suzuki, trecylindrig. Med den går båten fint med upp till fyra pers belastning, men inte fler. Då kunde man marcha 14-15 knop och toppa 17-18.

Mitt tips är en Yamaha eller Suzuki 3 cyl 30. INTE den tvåcylindriga eller Evinrude/Johnsons 30/35. De har inte riktigt lika bra vridmoment, och det är det viktiga.

Å andra sidan skulle det inte vara helt fel med en 40. Kolla vad som får plats. Jag tror t ex att Tohatsun går i. OBS att det är mycket viktigt med rigglängden. Lång går INTE och t o m en kortriggad kan man hissa lite...

Hör gärna av dig om du undrar över något.

Mvh

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul med så snabba svar här på forumet.

Det är den här båten jag är intresserad av.

Sitter dock en 25kh evinrude ifrån 1992 på :(

Men jag tycker priset verkar rätt.

Vi är två vuxna och två nästan tonåringar samt att dom brukar ha nån kompis med ibland.

Brukar åka och bada samt fiska.

Kan det här vara båten för oss?

http://www.blocket.se/vi/7388092.htm?ca=4_s

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej .

Priset är bra, man får mycke båt för pengarna. Men är det inte en monark?,

det har väll ingen större betydelse i ock försig.Båten är väl typad för 25 hk.Men föregånde talare har nog rätt om det där med vridet, med trecylindrig motor.Jag skulle nog testa 25 hk först.

mvh peter

ps bifogar bild på chrysler 35 hk långrigg som gick dåligt på båten.

post-15786-1394234564,9606_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Har haft en Crescent 525 sedan 1973. Bra och trevlig båt, men den mår väl av lite större motor än de 25 den är typad för. Initialt hade vi en klassisk Mercury 20. 1978 bytte vi den mot en tvåcylindrig Johnson 35 och båten blev betydligt trevligare. Tyvärr gick motorn aldrig riktigt rent och bra. 1995 bytte vi till en Mercury 30 (645 cc) och den motorn är bäst hittills och ger även bättre fart än vad Johnson 35an gjorde. Men framförallt orkar den mer belastning med fler i båten. Jag tror inte att det skulle vara fel med ännu lite större motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur tror du att båten går med en 25hk och två vuxa och mellan 2-4 barn för kortare turer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den går sannolikt trögt utan att komma upp i planing.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1.gif\ Hej.

Båten är av halv planande typ.Ej gjord för att plana.Det finns dom som byggt om båten och tryckt dit störra snurra, men jag tror att det är bättre att köpa en annan båt typ om man vill åka fort. Men jag åkte ofta 2 vuxna och 3 mindre barn det gick bra(sov över också). har man inte bråttom så är det inga problem.Båten har breda skarndäck det är bra,perfekt bad och familje båt, barnen hoppade från motorluckan i vattnet.Bra alternativ när man inte vill lägga ner en förmögenhet på båt livet.

mvh peter

post-15786-1394234566,2881_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu var man för sen igen, Båten är nu såld.

Typiskt.

Bara att jaga vidare.

Ett stort tack till alla som svarat på mitt inlägg.

Återkommer när jag hittat en ny båt att köpa :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...