Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
jazze82

Hur behandla slipad teak!

Rekommendera Poster

Har nu slipat ner hela ovandelen (teak, mahogny) på min  polar17.

Vad är bäst att behandla den med. Gärna så enkelt som möjligt fast med gott resultat. Tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker obhandlad teak är snyggast, och skönast att gå på.

 

/hoek

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mahognyn bör inte vara obehandlad för att hålla. Antingen kan du köra med föreslagen Owatrol eller liknande, både på teaken och mahognyn. Det ger en yta som ligger mellan fernissa och olja i utseende och uppförande. Ganska enkelt att köra med, hyggligt resultat.

 

Lite snyggare men mer arbetssamt blir det om du fernissar enligt konstens alla regler. Olja mahognyn innan fernissning, fetta av teaken precis inna fernissning, kör måååånga lager med mellanslipning av fernissan - sisådär 8-12 lager brukar bli lagom. Mattslipa sedan varje år och lägg på ett nytt lager på våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!!

 

Mahognyn måste nog behandlas på nåt sätt. Jag har gjort så att jag under flera års tid har fernissat den flera ggr varje vår och nu har det börjat bli en bra yta. Däremot har jag ett helt obehandlat teakdäck. Det är ganska bekvämt. Jag skurar av det med såpvatten då och då. Dessutom tycker jag att den grå teaken är väldigt vacker.

 

Jack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...