Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Jack60

Gegga i dieseloljan

Rekommendera Poster

Hej!!

I helgen var jag och tittade ner i mina dieseltankar och jag kunde då konstatera att diselbkterierna gjort sitt, dvs det fanns sega klumpar i oljan. På båtmässan såg jag att det finns nån kemisk tillsats som löser upp såna där obehagligheter. Någon som har nån erfarenhet av dessa produkter???

Jack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för att du svarade...men det var inte så kallt.....några minusgrader men dagarna innan hade det varit rejält kallt så det kanske inte hunnit tina upp.

Jack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick lära mig på båtmek-kursen att det numera inte finns vinter- respektive sommardiesel. All diesel är densamma och den paraffinerar inte alls på samma sätt som den gamla sommardieseln kunde göra i minusgrader.

Så risken att din klegga i tanken har med bakterier att göra är nog stor. Rekommenderar en tankrengöring. Dieseltankar bör tömmas och rengöras åtminstone vart 4:e - vart 5:e år, i övrigt hållas välfyllda, fra vintertid och se till att fylla med diesel från pumpar med hög omsättning. Det brukar räcka för att hålla diesebakterierna stången.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det finns kemiska medel att köpa som fixar problement. MEN läs varningen på flaskorna: Medlet avdödar bakterierna, men klägget finns kvar och risken att få stopp i bränslefilter etc *ökar* omedelbart efter användning.

Jag skulle nog suckande bita i det sura äpplet och göra rent tanken manuellt först. Sedan kan man ta lite kemi-medel ihop med första tankningen för att förhindra mer tillväxt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok...jag får väl bita i det sura äpplet då och göra rent tankarna. Det är bara det att dom sitter så illa till...det tar nog en dag bara att plocka ner inredningen så att jag kommer åt dom. Men hur är det bäst att gå tillväga ...med själva rengöringen menar jag????

Jack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Du hade ju en manlucka så du kunde se ner i tanken, då kan man ju jobba via den?

Man kan ju tömma tankarna med en vanlig vacuum-sug som används för oljebyten. Frågan är vad man gör av en större mängd kläggig diesel? Det tar emot att lämna diesel för tusentals kronor till destruktion. Kan man filtrera eländet på något bra sätt så man kan hälla tillbaka den efter rengöring?

Kan man använda en svamp på en pinne eller nåt ihop med kemiskt medel för att rensa upp tanken? vad är ett bra rengöringsmedel? Ska man använda ny ren diesel som tvättmedel eller finns det annat?

Jag har inte gjort detta själv ännu, trodde det var dags men min tank såg bra ut i höstas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Du beskriver det som sega klumpar. Det låter inte som bakterier. De brukar vara mer som slam. Jag skulle nog tippa på någon typ av utfällning.

Men om vi utgår ifrån att det är bakterier som du har fått i tanken så är det bara att beklaga. Ju mer komplext bränslesystem du har ju svårare är det att bli av med bakterierna. Det finns kemikalier som tar död på bakterierna men de tar inte bort slammet och lyckas du inte ta död på samtliga bakterier så kommer de tillbaka igen.

Min rekommendation är att tömma tankar och bränsleledningar. Spola rent (med diesel eller vatten). Släng de gamla bränslefiltren och låt tankarna stå öppna tills all vätska dunstat. Sedan ska det vara fritt fram att fylla på nytt bränsle.

Bakterierna bildas i skiktet mellan diesel och kondensvatten. Det är inte ovanligt att man råkar ut för detta i tankar som står oanvända en lång tid (tankar till villapannor, farmartankar, båtar som stått stilla några år, m.m.)

Nu är det ett antal år sedan jag råkade ut för bakterier så det kan mycket väl ha kommit något dundermedel som löser problemen.

Lycka till

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...