nilar 0 Postad 20 Februari , 2006 Har tidigare fram till i idag plaskat runt i sjön med en vanlig roddbåt med en 5 hk:s aktersnurra, men har nu tänkt att skaffa mig lite mer båt. Har sett mig om på den begagnade marknaden och fastnat för ett par objekt, bl a en Örnvik 550 HT -82 med en Yamaha -91 40 hk div tillbehör, kapell, ekolod m.m. Är tacksam för lite tips om vad man bör tänka på inför ett ev köp av dylikt objekt. Vad bör man se upp med när det gäller båten resp motorn. /NL Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Raceboat 9 Postad 21 Februari , 2006 Kolla akterspegeln så gott du kan. Det finns risk att det har kommit in vatten i distansmaterialet. Försök känna om det är svampigt. Sitter motorn fast ordentligt? Finns det bubblor i plasten? Det kan vara plastpest, dåligt utförda reparationer efter grundstötningar eller nötskador? Det är jobbogt och dyrt med plastskador om man inte kan fixa själv. Känns båten fräsh? Mycket får man gå på känsla om man inte har expertkunskaper. Det kan också kännas som overkill med en beiktningsman för en billigare båt. Motorn är halvny, inte gammal, inte ny, har den skötts ordentligt? Fråga ägaren hur han brukar vinterkonservera motor. Har han bytt impellern? Ett bra sätt att få ärliga svar är att fråga som om man inte kan så mycket. Få honom att visa praktiskt hur han har gjort, vart impellern sitter osv. Är han osäker har han troligen inte gjort service själv. Be honom visa hur ekolod mm fungerar. Jag har inga kunskaper om just den båt & motor som du är spekulant på. Lycka till med båtköpet hur det än går. /Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser