Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
flipbop

Importera GPS-plotter från USA

Rekommendera Poster

Har starka funderingar på skaffa gps-plotter i år och håller som bäst på att kolla vad det skulle kosta att ta hem en från USA (t ex Garmin GPSMAP 172C).
Bästa priset (inkl frakt & försäkr.) jag hittat hittills var på www.gpsdiscount.com.
Är det någon som har erfarenheter av denna handlare, positiva som negativa? Berätta gärna!

Andra handlare jag kollat på var t ex www.tigergps.com, www.westmarine.com och www.gpscity.com, men de var dyrare.

Även om man räknar in tullavgift (3.7%?) och svensk moms (25%) skulle det enligt mina beräkningar bli ca 1300 kr billigare än vad jag hittat i Sverige (5690 kr som billigast).
OK, visserligen får man då manual på engelska (kan jag leva med) och kortare garanti (?) som inte gäller i Sverige. Kanske inte lönt importera? Lättare att krångla med svensk säljare om det skulle strula.

Som sagt, synpunter tar jag gärna emot!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte från cabelas.com, funkade jättebra. Snabb leverans och bra support. Inte vad du frågade men tyckte det kunde vara intressant. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har köpt en handhållen GPS (Garmin 12) samt en handhållen GPS-plotter (Garmin 60C) från gpsdiscount.com. Fungerade kanon! Tullen missade dessutom vid det sistnämnda köpet att lägga på tull moms... smiley-cool.gif\ Totalkostnaden blir oavsett detta avsevärt lägre än om man köper i Sverige via importören Sportmanship!

Jag har vid två tillfällen haft problem med plottern. Första gången efter ca ett halvår (kass skärm), då skickade jag den till den europeiska garanti-enheten i England (se garmin.com), och fick en helt ny plotter i retur! Andra gången (efter nästan 2år, ingen garanti kvar alltså...men jag uppgav ej inköpsdatum i mitt medföljande brev...!) var det USB-porten som glappade...och jag fick en ny plotter i retur!

Jag har alltså bara goda erfarenheter av att köpa från gpsdiscount.com!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

20.gif\ Tack för era svar! Nu har jag lite mer att gå på. Det lutar allt mer åt en beställning från USA. Får hoppas på samma tur som du, m95jojo, när det gäller svenska tullen ;-), men jag räknar inte med det med min vanliga tur... Ska kolla cabelas.com också. Tack för tipset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte en Garmin GPSMAP60CS från Gpsdiscount för ett år sedan. Gick fort och bra att köpa av dom, bonus att tullen hade kafferast när den kom. Kostade mindre än hälften av butiks pris i sverige.

Garmin i england brukar ge alla tre års garanti och verka ha en sund inställning till goodwill.

Jag kollade runt på forum innan jag köpte där och hittade bara positva omdömmen. Tre killar hade köpt tre likadana GPSer, i lådan som kom fanns bara en. Dom mailade direkt till Gpsdiscount och fick svar omgående med foto på deras paket med en gps i. Dom skickade omgående dom två missade till dom utan något strul.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte en gps antenn från nctackle i Usa.

Kostade med frakt 1150kr.Ingen moms den gången.

I sverige skulle den kosta enligt seasea 2900:-.

Mailade sportmanship och dom sa att riktpriset va 3030:-.

För bara antennen,när ekolodet ett Humminbird Matrix17

kostade 2500.

Måste vara duktiga påslag.

Testade en annan affär i Usa och köpte lite fiskeprylar.

Tyvärr blev det tullavgift och moms.

Fast kul med lite annorlunda saker som inte finns i Sverige.

Nån som har provat att få sakerna skickade som gåva för

att slippa tull/moms? 13.gif\

Är Sugen på ett litet större Humminbird ekolod/karta

i framtiden.

Kanske USA kommer med i EU??2.gif\smiley-tongue-out.gif\

Mvh Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Well, saken är biff! Ibland är beslutsvägarna väldigt korta, speciellt när det handlar om båtprylar kanske. 1 stk Garmin 172C beställd. GPS Discount ville ha totalt $428 för kalaset inkl frakt och försäkring. Hoppas nu bara att tullarnas kaffe smakar bra och länge när mitt lilla paket smyger förbi 14.gif\... Tack alla för moraliskt stöd!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då kanske jag måste tänka om nu, jag var till San Fransisco förra året & kom på att jag borde köpa en GPS medans jag var där. kollade på en Garmin 172c på marin affären där, sedan sprang jag till hotellet & kollade av priserna i sverige. Jag skulle spara ett par hundringar 2 år längre garanti om jag handlade i sverige. Så sedan dess har jag inte tänkt mycket mer på det, men nu måste jag nog tänka om igen :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har handlat en del i England, inom EU-ingen tull/moms, men lite dyrarae, dock MYCKET billigare än här.

Kan varmt rekommendera JG-Tech. Hemsidan är enkel men det är en pålitlig farbror som lägger krutet på bra pris och service ist för dyr hemsida. Han är en entusiast när det gäller marinelektronik.

Leverans med flygfrakt/bud inom 2 dagar. Kolla gärna www.jgtech.com

Annars finns även cactusnav i london samt raydirect.co.uk (om man skall ha raymarine).

Fördelen med att handla i EU är att den tvååriga garantin gäller (jag handlade raymarine).

/Jon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag handlade nyligen en Lowrance LCX110C från Daves Marine Electronics: http://www.brokenlegdave.com/ Det fungerade bra, och jag slapp tull och moms eftersom en kollega släpade hem den i bagaget. Några observationer jag gjorde: 1. Det är inte alla postorderfirmor som accepterar icke amerikanska kreditkort. Eller så går de med på det men ger dig ett sämre pris. Daves som jag handlade av var dock bra att förhandla med. 2. Skillnaden i pris mellan Sverige och USA skiljer sig kraftigt mellan olika märken. Jag valde Lowrance delvis av det skälet. 3. Det finns ju någon slags moms i USA också (VAT), men den tycks inte läggas på om produkten skickas utanför staten. I mitt fall låg återförsäljaren i New York och vi skickade den till Kalifornien, så jag slapp helt VAT. Någon som bättre begriper det amerikanska VAT systemet kan kanske förklara hur det fungerar. Till sist en teknisk reflektion. Många tycks låsa sig vid Garmin och jag vill uppmana er att jämföra specifikationerna lite närmare med andra märken, speciellt om man är ute efter en lite större modell och tänker sig bygga system. Själv valde jag en apparat som pratar NMEA2000 och även om sortimentet med kompatibla produkter än så länge är begränsat så är det en standard på frammarch. Utan att nämna namn så har flera andra märken proprietära nätverk och pratar således ogärna med prylar från andra tillverkare. -Ivan

post-8478-1394234564,1339_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

köpte en Garmin 2006 Från GPS Discount förra våren allt funkade klockrent

det var ju även svenska menyer i den.

Det var halva priset mot hemma..  Men när frakt och tull kom till 

som det inte gick att undgå skillde det ca 800:- i slutändan.

är det värt detta ???? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En kompis skall handla från portugall. http://www.aspidshop.com/ Skall man ha en GPS med baskartor inlagda bör man tänka på att ha en Europa modell. Man har inte så stor nytta av USAs vägnät. Han kör MC, därför har han kommit på denna detalj. Kan man få tag på en firmas orginasastionsnummer köper man den utan moms. Då blir det riktigt billigt.

/David 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utan moms, nja. Har man en firma med orgnummer slipper du alltid momsen om gps:en behövs i firman. Som privatperson slipper du betala momsen i portugal, med får betala den högre svenska momsen. Spanska och Portugisiska företag brukar sälja utan moms till andra länder, med följd att skattmasen knackar på ens egen dörr.

Men inte ska han väl köra mc efter bas kartan. Använde min försa gps i bilen, en garmin legend med bas karta europa. Det var inte till så stor hjälp, belv att stanna och kolla kartbok ändå. Men min nuvarande usa garmin 60CS med europa vägnavigerings karta till, går utmärkt att köra bil efter. Har aldrig saknat baskarta över europa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Handlat 2gånger själv tipsat andra som beställält från GpsDiscount,

Fungerat utmärkt!Haft leverans till hotell i USA där kompis har stannat

dågon dag för att slippa tull.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag plockade hem en garmin 188c kostade mig 3000 kr inklusive frakt.fumkar kanon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Så var det hela klart ;-)! Beställde en Garmin GPSMAP 172C sent i måndags kväll och fick tidigare idag besök från FedEx. Snabba ryck, minsann! Leveransen kunde t o m blivit av igår för jag dumt nog angivit hemadressen som leveransadress, men det var inga problem få leveransen omstyrd till jobbet dagen efter.

Vad jag kan se har det inte kommit tullavgifter moms på. Åtminstone framgår det inte av frakthandlingarna som lämnades med paketet. Vad säger ni förhärdade privatimportörer? Ska man tro att tullen släppt paketet? Hade paketet varit stämplat eller märkt på annat sätt om det fastnat i tullen? När jag gjorde spårning av paketet över Internet fick jag ialla fall känslan att passagen genom tullen gått j-ligt snabbt (en minut). Det skulle ju vara nybörjartur om jag sluppit tullavg moms.
Diskret avsändare från GPS Discount och inget som bör ha dragit blickana till sig.

Prismässigt, om jag nu sluppit tullavg moms, slutade det hela på ca 3400 SEK. Då ingick en T-shirt också - i American XL (tältstorlek).

Ja, så var helgen räddad...

Hoppas nu att det inte blir nåt klabb med själva mickapären...

Hittills är jag som sagt mycket nöjd med affären!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

www.navigate-worldwide.com
Hittade dom på blocket. Är det en scam eller? Någon som vet? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller rättare sagt,

Åker du på tull o moms har du gjort en dålig affär.9.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm....och en Garmin 525s för 8170:-, skulle det vara värt besväret då? ;-)
Ingen som har någon erfarenhet av sidan? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De skall ha någon representant i borås enligt sidan....

Jag har också hittat dem på Tradera, där de enligt uppgifter där fått bra omdömen=folk har fått produkterna de beställt. Frågan är om de har lager i sverige eller om de skickas från USA. Hade ju varit tråkigt att beställa en 525s från tradera för 8ksek och sedan åka på tull .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte nyligen en Air-X marine vindgenerator från USA som också skickades med FedEx.

Den levererades 2007-02-08, ingen moms eller tull då.

Igår (2007-03-13) kom så en faktura från FedEx på tull & moms plus 125 kr Administrationsavgifter, så ropa inte hej ännu.

Dock slapp jag betala tull & moms på frakten då den inte var med på fakturan från leverantören (vilket är tullens underlag för beräkning) 14.gif\

DESCRIPTION                               PRICE QTY AMOUNT

Stop Switch - to stop turbine - 50 amps   $17.00 1 $17.00

AIR-X Marine 12VDC wind generator        $695.00 1 $695.00

SUBTOTAL                                           $712.00

SHIPPING                                           $223.38

TOTAL                                              $935.38

Belopp i SEK 2007-02-05                            6511,98

Tull 3,5% på $712 (kurs 7,04) =5012 kr              175,00

Moms 25 på 5187 kr                                 1296,00

FedEx Adminavgift                                   100,00

Moms på FedEx Adminavgift                            25,00

Totalsumma levererat vid dörr skattat och klart    8107,98

Senast ändrad av Gunnar_ | 14 mars 2007 | 19:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt deras hemsida så:

Alla våra produkter säljes direkt från USA och kommer därför med en engelsk användar-l och systemmanual.

Alla våra priser är inklusive moms (Tullavgift)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nå, hur gick det? Har du klarat dig tills nu slipper du nog momsa din GPS...tror jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...