Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
jomal

Äntligen...AIS och Navtex i C och E-serien!

Rekommendera Poster

Sedan förra våren har jag jagat Raymarines support i UK några gånger beträffande huruvida man kommer att införa stöd för AIS-presentation. Eftersom jag stod i valet och kvalet med att välja mellan PC-lösning eller fabrikslösning och valet föll på det senare (en C-80 2KW-radar) har jag på sista tiden börjat tappa hoppet huruvida jag gjorde rätt val. När E-serien släpptes började jag ana att man inte skulle lägga mer krut på C-serien...

Tankarna har nästan gått mot att sälja av systemet och börja på ny kula i PC-hörnet med Nobeltec eller liknande, då kan man ju skräddarsy det man vill ha.

MEN mot alla odds fick jag mig en glad överaskning i går, frugan såg mig hoppa sittandes i soffan när jag läste följande på Raymarines hemsida för vip (kunder som handlat av dem). Nu kan jag sitta lugnt i båten igen, tankarna på att sälja har verkligen upphört!

Läs nedan och håll till godo

Hälsningar

Jon

New Features for C & E-Series Displays

The best just keep getting better.  Improved for 2006, Raymarine is proud to announce a whole host of new features for both C-Series and E-Series.

New features include:

• E-Series Sirius Weather capability with SR100 receiver above.
  • AIS Support.  Overlay and track AIS (Automatic Information System) data on your C-Series radar or electronic chart display from your NMEA 0183 compatible AIS receiver.
  • Fully customizable data screens.  Select from multiple combinations of digital, analog and graphical displays.
  • Electronic engine instrument data.  Monitor the output of your NMEA 2000 or J1939 compatible electronic engine system.
  • NAVTEX Support.  Monitor and display navigation safety messages, weather bulletins and more from your NMEA 0183 compatible NAVTEX receiver.
Software upgrades to support these new features will be available soon on Raymarine.com. Raymarine Insider VIPs will be notified by e-mail when the software is ready to download

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din info glädjer mej.

Står i valet och kvalet att välja nya burkar.

Vill ha radar, plotter och AIS.

På mässan fick jag lite luddiga svar, om min AIS kan sammköras med Raymarin.

post-571-1394234563,0401_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej så då står du lite i valet och kvalet nudå? Vad har du för olika alternativ? För min del blev slutligen valet Raymarine, i år kompletteras det med en S1-pilot, däremot inte G-modellen med gyro, jag funderar på ett annat rategyro istället.

Du kan gärna maila mig om du vill ha lite erfarenheter av systemet från säsong 1.

Mvh

Jon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då kan jag fylla på med att hydrographicas kort kommer i Navionics nya uppdatering.

PS Jon... Du vet väl att det måste vara analog utgång på externa gyrot om S1-piloten ska kunna använda gyrofunktionen DS

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppsan, tänkte inte på det..

Var lite sugen på att testa Maretrons gyro.

Okej, har hört att det går att uppgradera S1-datorn, vet du ungefär vad det kostar?

/Jon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skicka mig ett mejl marcus@bating.se eller ring. Det finns några allternativ för gyro till din pilot.

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och nu finns den nya programvaran 3.16 för c-serien och 3.20 för e-serien.

www.raymarine.com

Navtex, AIS, NMEA2000-motordata, gps-logg, 4 st gps-trip etc...

Jag testar på c-serien imorgon.

/Marcus

bating.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, då är det bara att tanka ner och uppgradera ikväll smiley-laughing.gif\ tur att man jobbar kort dag i morgon...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...