Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
clx88

Örnvik

Rekommendera Poster

Hallå

Är det någon som har någon erfarenhet av nyare Örnvik båtar? Både bra och dåliga saker.? Mvh David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag åkte runt å tittade på styrpulpets-båtar så va ja i Laxå å kolla på Rydsbåtar. När ja pratade med ägaren där så sa jag till honom att jag hade titta lite på Örnvik 500clx, då gav han mig ett underligt svar: Då är du helt dum i huvudet, den jävla båten är byggd på en trä-planka i Norrland

Jag upplevde den mannen som en riktig skum filur som skulle göra allt för att kulorna skulle rulla in. Han visade även vilken prick han va när han va med i robinson på tv, så jag blev väll inte så chockad över hans uttalande.

Jag vet inte så mycket om Örnvik men jag tycker den ä skit snygg! 

Mvh/hellboy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst plotter

Örnvik byggs i Polen som de flesta andra glasfiberbåtarna idag. Bra båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är visserligen partisk eftersom jag har en till salu, men måste ändå säga att jag är imponerad över deras kvalite.

Har visserligen hört att deras storsäljare 500 comander led av del sjukdommar såsom rost i svetsar av pulpitar men där tog Marin Power fullt ansvar och bytte ut hela båtarna. På vissa båtar använde dom lite för tonat glas i rutan så det var svårt att se igenom, men även det skall vara fixat på garantin. Det som kanske inte var så kul var att det tog lite tid för dom att bestämma sig. En annan grej är att dom är byggda för ganska stora motorer, vilket ju kan vara en nackdel då priset ökar en hel del. Samtidigt gör ju det att att båten är stabilt byggd och att dom är väldigt rymliga i sittbrunnen.

Men på den 550CLX som jag har har jag inte sett något sånt. Inte heller några sprickor i gelcoten trots att jag kört den i ganska hårt i hög sjö. Jag har en 115hk på min och den toppar nästan 40 knop, men i 23- 25 kn. så går den helt underbart i sjön. Hade dom haft en båt med de egenskaper den jag köpt nu så hade jag defenetivt inte tvekat att köpa en Örnvik igen. 

Ett annat Polenbygge som inte verkar så dumt heller är Galeonbåtarna, dom ligger i ungefär samma prisklass som Örnvik. 

Kort sagt det är ett fabrikat som jag rekomenderar ! 

/B 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst zigge67

En liten reflektion: Örnvik 500 Commander byggdes fram till 2005. Nu heter den 505 Commander och har grått skrov. Örnvik byggs som sagt i Polen som de flesta båtar i Marine Powers sortiment.

Har en Örnvik 500 Commander (2005) själv och tycker att sjöegenskaperna är bra. Har fiskat i Norge ute på Atlanten i STORA dyningar med drivankare och det har fungerat utmärkt. Vad jag gillar mera med denna båt är att man kan bygga ut fören med iläggs skivor och får då ett stort soldäck för 2 personer.

Skapliga förvaringsutrymmen i styrpulpiten.

Båten är dimensionerad för 75hk tvåtakt alt 60hk fyrtakt. (Vikten som styr) Säljs oftast i paket med Mercury motorer, då Marine Power och Mercury är i samma koncern.

Marine Power Sverige: http://www.marinepower.nu

Marine Power koncernen: http://www.marinepower.com 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det någon som vet om det går att åka vattenskidor och dyl. med en 60hk mercury 2-takt, båten en örnvik 500 commander.

Eller behöver man en större motor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hm hadde en örnvik 450 cabin förut var nöjd fin för fiske o bad och sova över en natt ....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...