crippa 0 Postad 19 Februari , 2006 Hej Har en Bonum 25 (typ Albin 25). Undrar hur en installation av toa med septitank skall göras. Skall man ha eltoa? Hur stor behöver septitanken vara? Vad behövs? Vänligen Christer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sy7morf 0 Postad 19 Februari , 2006 Hej! Är själv mitt uppe i ett toalettprojekt i vår Albin 23. Jag har satsat på en manuell jabscotoa med 40l septiktank. Till det ska jag också köpa en manuell pump för att tömma septiktanken. Det man ska fundera på är väl om man vill göra det möjligt från början att tömma tanken uppifrån. Det pratas ju om en lag som kommer tvinga oss att tömma tankarna i land. Själv kommer jag att strunta i detta tills vidare men ändå göra kopplingarna så lättillgängliga så att jag vid senare tillfälle kan ordna till det. Enligt någon kalkylering så ska man sikta på att man behöver 8-12 liters utrymme i en tank per person och dygn. Min inköpslista ser ut som följer: Toalett Jabsco manuell ca 1400:- Septiktank 40 L ca 1000 :- Bordsgenomföring, kulventil 200:- Slangar ca 400:- Manuell tömningspump ca 700:- T-rör och slang för att dela redan befintligt sjövattenintag ca 250 :- Kanske kommer man behöva lägga till lite fler prylar men det är nog ungefär där man hamnar. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne 0 Postad 19 Februari , 2006 Detaljerad tråd här: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=77732&highlight=toa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser