Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
r-bert

epoxy eller polyster

Rekommendera Poster

hej skall montera en styrpulpet i båten ,men vill ej skruva fast den i golvet , så jag tänkte limma den mot golvet, har ni nåt tips på lim eller nåt annat förslag  mvh robert

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej där!

Är pulpeten av glasfiber så skulle jag använda polyester. Är den av annat material skulle jag inte använda epoxi iallafall, skulle satsa på något som ger en mer flexibel fog, typ pl-400 och popnitar. Tänk på att en pulpet utsätts för stora påfrestningar... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
den är av polyster ,räcker det inte att bara limma tror du ,känns tråkigt att göra hål i botten ,visserligen är den ju dubbel bottnad men än då 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lagningar av, och limningar på, uthärdad polyester bör göras med epoxi då ny polyester inte förenar sig med gammal uthärdad polyester. Det är med andra ord urdåligt som lim jämfört med epoxy.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm

Kommer att tänka på att Sjöfartsverket underkänt säkerheten på en båt med styrpulpet för att pulpeten inte var tillräckligt bra fastsatt i båten. Hittar inte länken just nu men förutsätter att man bör skruva och plasta på den om det är ett eftermontage.

Om du är orolig för skruvhålen kan du ju alltid täta dem ordentligt med lämpligt material.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okay, vad räknas då som gammal, uthärdad polyester? Har använt polyester på  glasfiber med flera år på nacken med strålande resultat...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej .

Jag hade samma undran förra våren men jag löste det genom att limma fast en aluminiumplåt på golvet med sikafelx. Kika på mina bilder så förstår du hur jag gjorde. Sitter som sten och gör att man kan ta bort styrpulpeten om man önskar det http://www.laserhallen.com/start.htm klicka på durkbyte på uttern495

Mvh/Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan tyvärr inte verifiera det jag påstår med en länk till ngn sida som bekräftar men bygger du en båt varvar du polyster/väv med varann i en följd med mkt kort tid emellan.

Ämnena i den polyester som härdat igår är såpass aktiva att de kemiskt förenas med ämnena i den polyester du lägger på idag.

Med tiden härdar polyestern ut, du känner det bl.a. på att den inte luktar längre. Då finns inte längre förutsättningarna att ett nytt polyesterlager kemiskt kan förenas med det gamla lagret.

Den nya polyestern kommer då att fungera som ett lim men är som lim betraktat betydligt sämre än epoxy.

Polyester använd till reparationer kan nog hålla rätt hyggligt men epoxy är överlägset både i reparationer och om man skall limma.

Betr. styrpulpeten håller jag dock med om att bulta fast den i durken verkar mer betryggande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej ,jädrans jobb du lagt ner på båten ,och resultatet såg ju jätte bra ut,kommer nog att göra nåt liknande , att jag limmar med sika så som du har gjort mvh robert

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det vart lite mer jobb än det va tänkt från början. Men hela durken va rutten pga att styrpulpeten satt skruvad. Så jag limmade med sika i stället och det sitter så jäkla bra att styrpulpeten kommer att gå sönder innan fästet brister :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

El_Fluffo,

Jäspalt vad fin renovering du gjorde! Den blev väl nästan bättre än när den var ny? Och en fin 4-taktare på akterspegeln, det blr härligt till sommaren det.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det vart i alla fall planare durk och snyggare än orginal. Vart väl lite mer jobb än jag hade tänkt mig från början. Men det va värt det och jag är nöjd med tanke på att det va första gången jag över huvud taget jobbade med glasfiber.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...