Palme 0 Postad 19 Februari , 2006 Ja, jag undrar helt enkelt om de räcker med 500:- i veckan som budget om man skall vara ute några månader och segla? Då räknar jag med att inte ligga i hamnar om nätterna och betala en massa helt onödiga avgifter! Tacksam för svar och synpunkter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sarnblad 1 Postad 19 Februari , 2006 Du har ju en segelbåt - bränslekostnaderna är marginella! För övrigt kan du gott klara dig på 500 kr i v. Extra utgifter som kan uppstå är möjligtvis, som Wille säger, de ngt högre priserna som butikerna tar om du handlar i småsamhällen. Går ngt sönder på båten måste du dock ha ett reservkapital men det behöver förhoppningsvis inte utnyttjas. Jag tror att du klarar dig gott på den budgeten men vi talar camping, inte glass-segling mellan krogarna. FÖr mathållningen kan jag tipsa om bönor, pasta, lök, torrvaror mm som kan köpas i bulk innan man åker hemifrån. Inte bara billigt, dessutom är det nyttigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 19 Februari , 2006 Två danskar åkte med minimal kassa till Sydafrika på en motorcykel med sidovangn. Alla pengar de hade gick till bensin och däck. Maten ordnade de hemma i Danmark i form av havregryn. De levde på havregrynsgröt och vatten i ett halvår. Kostnad för två månader c:a 50:- Kan utvecklas - t.ex att man på högtidsdagar tar sylt till. När man får gäster kan man köpa mjölk också, då blir det som ett kalas. Havregryn är praktiskt då det kan ätas som det är också och sväljas ner med vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sarnblad 1 Postad 19 Februari , 2006 Äta måste man ju göra hemma också så matkostnaderna bör inte räknas in i semesterbudgeten. Tvärtom är det ju så att på obebodda öar i skärgården finns det inte en chans att göra impulsköp. Kan man hyra ut sin bostad och parkeringsplats under semestern kan man tvärtom göra en förjänst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 19 Februari , 2006 Svaret är helt beroende på var du skall segla och hur stor båt du har. Men jag tvivlar, i alla fall runt Europa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
adec540 0 Postad 19 Februari , 2006 Färdigt bröd kostar mycket pengar och ger lite energi. Det finns riktigt goda recept på bröd som man steker. De recept som jag har provat har alla krävt ägg men de står sig ganska länge så det ska väl gå bra. Läste att man kan smörja in ägg med vacelin. Då ska de hålla i flera månader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M_Bergqvist 0 Postad 19 Februari , 2006 Potatis är bra, billig och hållbar föda, brukar alltid finnas något utrymme på båten som uppfyller kraven mörkt och svalt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 20 Februari , 2006 Varför inte räkna på 1000kr /vecka ??? Allt under blir som vinst , klart trevligare att räkna högt och sedan ha pengar kvar (med lite tur)! Allt kostar mer än man tror . Skräcken vore om du räknade för lågt !! Vad gör du då ?? /JSR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 22 Februari , 2006 Gillar du nudlar..? ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidstahl 0 Postad 23 Februari , 2006 Jag skulle nog tro att du måste räkna upp lite. Oftast kommer man till en hamn någon gång i veckan och då försvinner en bra slant. Jag räknar ca 1500 i veckan plus hamnavgifter för oss två me två barn. Barnen kostar en del extra, samt att kommer man i hamn vill man se lite annat och skaffa sig lite kulturpoäng. Typ museum, kyrkor, sommarland mm. Då kostar även ibland inträde och buss dit. Är man ensam blir vissa saker billigare. Men inte allt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hoek 0 Postad 23 Februari , 2006 I januari-nummret av Yachting World fanns det ett notis av en kille som legat ute i ett antal år. Bla presenterade han en kumulativ kostnadssammanställning som verkade väldigt vederhäftig. Bla hade han delat upp kostnaderna på olika slag så man själv kan bedöma hans erfarenheter mot sina egna amibitioner. Kan vara värt att kolla upp kanske. /hoeh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Palme 0 Postad 23 Februari , 2006 Tack för alla svar!!! Men jag måste berätta en sak för er ALLA! Jag va på Oceanseglarklubbens möte igår onsdag. Och där hade berättaren seglat jorden runt på 7 år. På de 7 åren hade han gjort av med 100 000. De ni, de är cheap living =D Då är 500 kr i veckan rikemansfasoner. Haha jag blev grymt imponerad av den summan!! Tack än en gång för svaren. Jag gillade iofs mest de optimistiska Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser