Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
can77

djupare och lättare köl?

Rekommendera Poster

Hej på er!

Sitter här och längtar till säsongen börjar. Funderar lite på att modifiera trissen. Ja,jag vet att det är bättre att lägga ned pengarna på att köpa en annan båt (hört det förr!!) men det är så himla kul å klura ut nya grejjor att prova. Med tanke på skick och värde på nåten så är det inget att förlora. Nåväl här kommer det senaste:

Jag skulle vilja sänka kölen från 85cm till 120cm och samtidigt lätta kölen. I själva verket handlar det om att bygga en ny köl som är mindre men djupare. Frågan är hur mycket kan man lätta kölen? Kölen väger idag ca 250kg (tror jag) och man vill ju inte förlora något av det rätande momentet.

Det jag tror mig vinna på det här är dels att kunna segla högre i vind men även få mindre våt yta eftersom båten blir lättare.

Vad tror ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag tror du är helt rätt ute!

Det som finns under vattenlinjen är ett alltför underskattat kapitel på våra segelbåtar.

Antag att tyngdpunkten på din köl ligger 45 cm under båtens vridningscentrum och att tyngdpunkten hamnar 60 cm under efter kölbytet. Då kan du ta bort 25% av kölens vikt och ändå behålla det rätande momentet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din tanke är rätt. Det verkar inte finnas något inslag av att du behöver optimera för någon mätregel, vilket gör dig helt fri.

Din fråga är dock svår att ge ett svar på då du inte nämner den nya kölens profil och hur vikten på kölen kommer att distribueras. Det blir ju en stor skillnad om har tänkt sig t.ex bulbköl eller en fenköl, eller t.o.m en bulb på svärd. Desto extremare profil desto mer vikt kan du ta ur.

Men det kommer väl att handla om 10-20%.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

för ett par år sedan fanns det en stortriss här på smögen som de hade byggt om med två fenor nedtill på kölen, enligt ägaren så var jollekänslan borta och det var som att segla en stor båt om detta är positivt eller negativt får nog var och en bedöma,, men vad jag förstod så seglade hon väl

mvh stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja tanken är god men.vattenlinjen är ju inte så lång.Tror när de börjar luta lite att den driver på fribordenDärav dålig höjd.Men inte vet jag hör av dej o berätta hur de gick.Mvh magi   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Om du bara är ute efter att förbättra seglingsegenskaperna är det säkert helt rätt. Här på ostkusten är det förmodligen ingen bra ide. Här kommer man inte iland med båtar, enligt nya trenden, med rak stäv. Djupgåendet är också en besvärlig faktor speciellt om avstånd mellan stäv och köl är kort. Mvh Alf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...