petersm 0 Postad 18 Februari , 2006 Hallå Hallå! Är det någon som skulle kunna hjälpa mig med ett (blev visst flera) problem. Köpte i somras en Marieholm Concorde (renoveringsobjek) med eftertanke om hur bra jag är på att meka, var det nog det mest idiotiska jag gjort. Så till mina bekymmer. Drev o motor som satt i var en Aq145A med ett 280 drev. Ganska snabbt, antagligen för snabbt! skaffade jag en ny Aq 170 en 69:a som aldrig tidigare varit använd, utväxlingen på 280 drevet för 145:an är 2,15:1. Jag fick för mig att jag skulle ha en annan utväxling, så jag skaffade mig en nedre del med utväxling 1,61:1. Frågor! Fungerar Aq 170 i 280 drevet som tidigare var avsett för 145an?? Fungerar nedre delen med utväxlingen 1,61:1 på 280 drevet som var avsett för 145an?? Är det bara till att skruva ihop delarna och tuta o köra?? Skulle nog tänkt på allt detta innan jag började köpa in motor och utväxling!!!!!!!!!!???????????? Ytterst tacksam för svar!!!!!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ludden 1 Postad 18 Februari , 2006 Hej! Jag hittade det här på www.drevia.se Utväxlingen 2,15:1 innebär att utgående axel på motorn snurrar 2,15 varv då propellern snurrar ett varv. Anledningen till att man använder sig av utväxling på ett drev är för att man vill kunna ändra det utgående varvtalet. Ju högre utväxling drevet har desto lägre blir det utgående varvtalet (mätt på propellern), men vridmomentet ökar i motsvarande grad. Till en effektsvag motor används en hög utväxling (t.ex B20 har utväxling 2,15:1), för att på så sätt sänka varvtalet men i gengäld öka vridmomentet. En effektstarkare motor som t.ex en V8 behöver man inte höja vridmomentet på samma sätt som en svagare, och man kan då välja en lägre utväxling och på så sätt få ett högre varvtal mätt på propellern och därmed även en högre toppfart. Om du inte vet vilken utväxling ditt drev har kan du enkelt ta reda på detta: Montera loss propellern, och zinkringen. Skrapa rent på lagerboxen som sitter innanför zinken. Läs av vad det står instansat. Antingen står det utväxlingen med siffror, eller så står en bokstav som du kan tyda enligt nedanstående tabell. Drevtyp Modell Utväxling Motorer som hade drevet/utväxlingen som original 100/100A 1,66:1 AQ60F, AQ95A, AQ110, AQ115A, AQ120, AQ130A,B, AQD19 100B 1,66:1 AQ115A, AQD2B 200 B 1,59:1 AQ150, AQ150A, B 200 C 1,85:1 AQ110, AQ120, AQD27, AQD29 200 D 1,35:1 Amerikanska motorer (V8) 250 A 1,35:1 Amerikanska motorer (V8) 250 B 1,61:1 AQ150B samt Amerikanska motorer (V8) 250 C 1,89:1 AQ165A, AQ170A 250 D 2,15:1 AQ130A, B, C, AQD21A, AQD29A, AQD32A 250 E 1,45:1 AQ200A 270 B 1,61:1 AQ210A, samtliga V8 270 C 1,89:1 AQ170A, AQ170B 270 D 2,15:1 AQ130C, AQD21A, AQD32A 270 E 1,45:1 AQ200A 280 B 1,61:1 AQ100A, samtliga V8 280 C 1,89:1 AQ170B Drevtyp Modell Utväxling Motorer som hade drevet/utväxlingen som original 100S 1,66:1 MD6A, MB10A Källa: www.drevia.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petersm 0 Postad 18 Februari , 2006 Tack för svaret! Vad tror du om att använda den utväxlingen på drevet, båten väger ju knappt något heller, och tror du att delarna passar att montera ihop med varandra motor,drev,utväxling även om det från början har varit avsett för en 145:a? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stefano 0 Postad 19 Februari , 2006 Delarna passar, du bör dock ha rätt utväxling för AQ170, d.v.s. 1,89:1, annars kommer du nog inte att få motorn att varva ur samt ökad bränsleförbrukning, detta gäller i synnerhet AQ170. Tänk på att nedre och övre delen av drevet måste måttas in rätt.. Man måste ofta använda shims för att få rätt avstånd annars riskerar man att avståndet mellan kuggkransarna blir fel. För tätt = växeln går varm = haveri, för mycket glapp = ökat slitage och materialutmattning = haveri. Jag vet nästan inte vad jag pratar om men vet åtminstone att detta är något man bör ha med i beräkningen när du byter växel. Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulvan 0 Postad 20 Februari , 2006 Hej ! Jag har efter att bytt motor (aq 170) ett undre växelhus med prop till salu med utväxling 1:89:1 i fint skick.bor i sockholm. maila mig om du är intreserad. /Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser