Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Gäst martinanderssson

Köpa ny utombordare, honda eller yamaha?

Rekommendera Poster

Gäst martinanderssson

 

Hej,

Jag tänkte köpa ny motor 4T 50-60hk. Det lutar åt honda 50 alt yamaha 50.

Honda är ca 10000 billigare & 20kg lättare, yamaha har insprutning och verkar lite modernare.

Är mest osäker på skillnad i förbrukning & acceleration.

 

Har ngn bra tips i detta val?

 

Har idag yamaha 2T 70hk på uttern 520HT

drar 1l/mil

 

Martin

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smygkolla på vad yrkesanvändare använder. SSRS o Kustbevakningen o div charterfirmor har ju småbåtar med utombordare, o nästan all använder yamaha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte 50hk väldigt klent på en Uttern 520HT?

Om inte jag kommer i håg fel så är det en rejäl=tung båt.

 

/H

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
varför detta nerbyte???

Skämt o sido men 50 4t väger en hel del (från 110kg)
Detta (-)20 hästar = tråkig båt och en motor som får gå på full varv för o va trevlig o köra..

Stirra dig inte blind på om den ena drar i broshyren 0,005 dl mindre...

Hur mycket körde du egentligen upp i soppa förra sommaren? 1000kr? 5000?

Återkomm gärna va du köpte för motor!







Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående talare. Stirra inte dig blind på kostnaden för förbrukningen. En Uttern 520 väger 570 kg olastad och går, vad jag vet, inte så lätt i sjön utan har en bättre tyngd och behöver säkert därmed en 70 hk (=max) där bak.

Du får då en bättre bränsleekonomi och en motor som håller längre eftersom den inte behöver slita så hårt.

 

Ska du välja mellan Yamaha och Honda och dessa motorer skulle jag välja Yamaha 60 hk som är en ny konstruktion med bättre prestanda.

 

En fyrtaktare är alltid lite segare (trots vad reklamen och tidningarna skriver!) i acceleration men tar ofta igen det på förbrukningen och en lägre ljudvolym.

 

Mitt råd:

Avvakta ett år eller vad du behöver för att spara till det en ny 70 hk 4-takt kostar extra om du absolut vill ha en fyrtaktare, tex av miljöskäl.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror bestämt att 50 hk är för lite, fyrtakt är bra segare i acc än tvåtakt, du behöver säkert 70 hk om du ska ha fyrtakt, kanske räcker 60 tvåtakt, för med lite last och folk är det kul om den planar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst martinanderssson

 

Tack för bra råd!

 

Ja det lutar nog åt yamaha. Och ja 60hk hade ju varit ännu bättre.

men det kostar 10000 extra för i princip samma motor som 50hk.

 

Jag vill ha 4T främst för ljudet, lukten & långsamkörnings skull. För den går ju knappast att spara in på bensinförbrukningen.

 

Ja, båten är väl ganska trög till planing redan som det är med 2T 70hk. Men det är väl knappast risk att den inte planar alls med en 4T 50?

 

Hade gärna satt på 4T 70hk eller större men som det verkar nu så finns det inte mer än 4T 60hk för ca 110kg. 70-80hk landar ju på 160-180kg och det är för tungt.

 

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken med den svagare motorn är att du trillar genom planingsläget lättare om den redan är trög att få upp i planing med 70hk. Tänk på att det kan bli jobbigt när du måste slå av på gasen under körning om du hela tiden måste pressa upp den i planing igen.

 

/Magnus 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hej

Jag skulle tänka mig för väldigt noga innan köp av en 4-takt 50hk till en uttern 520.

Är ganska säker på att det inte blir en bra kombination.
-väldigt segt att få den i plan (med en 3-4 personer och en standard propp i praktiken omöjligt)

-tror du måste montera en propp med mindre stigning än normalt för att den ska bli något så när bekväm att få att plana, och då blir toppfarten lidande.


Jag råder dig att titta på en direktinsprutad 2-takt


-förbrukning mindre än 4-takt

-lågfartegenskaper lika 4-takt

-inköpspris mindre eller lika 4-takt

-vikt mindre än 4-takt
-ljud lika på hög fart något mer på tomgång än 4-takt
-servicekostnad mindre ån 4-takt
-toppfart bättre än 4-takt
-förmågan att få en båt i plan så mycket bättre än 4-takt

Dessa egenskaper har jag med en evinrude e-tec 75hk efter två säsonger

mvh


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
direktinsprutad tvåtakt är kanon, något att sträva efter, men nej, undvik 50 hk, snudd på att 60 hk borde undvikas, då bättre att tuffa på med befintlig motor, en 50 hk torde ju gå för fullt hela tiden och då är frågan hur mycket soppa som sparas (planar den inte så sparas det ingen bensin alls, tvärt om), de lilla kommer och ta tid och räkna hem om du ser till priset på motorn, du får mycket bensin för 50000 kr räkna med en besparing på nån eller möjligen två deciliter per sjömil kanske två kr per distans och det kontra 50000 kr dyrare motor som ger så mycket mindre effekt och körglädje... Hur många gånger behöver man inte dra av fart för svall från större båtar och sedan upp och plana...om det blir svårt med att behöva flytta folk för att plana eller kanske inte alls, då tröttnar man snart på båtåka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst martinanderssson

 

Ja, jag ger nog upp 50 hk.

 

Det enda alternativen är väl 60hk yamaha 4T eller 60hk evinrude e-tec 2T.

Större motorer blir för tunga tror jag.

 

Det bästa är väl att ha kvar min motor, men det hade vart fint med en ny & tystare motor med trim.

 

Jag får höra mig för om vad för motorer folk har på sina uttern 520.

Jag har sett några med 4T 50hk.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
hej igen...


Oj, du har inte powertrim o tilt?!!

Power trim gör jädrigt mycket...!

men fråga dom med 50 4-t o se va dom tycker.




Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare Martin!

 

Jag har en Honda 50hk 4takt, på min lilla båt å den har jag haft sedan -98 om jag inte minns fel. Den har fungerat till 100% hela tiden aldrig några problem. Vad drar den då? Ingen aning men i blandad körning 5-30 knop, ifrån kungälv upp till mitten på vänern så drog den 25 liter, det tycker jag är ganska lite, Sedan en annan gång så körde jag den ifrån Kungälv till Ödskölt i Dalsland, kollade ner i tanken när vi var framme å det var exakt lika mycket bensin i den då som när vi åkte.... Iofs så körde jag upp den på trailer då, kan hända att den drar lite mindre vid sådana tillfällen =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Martin !

 

Vi pratade väl om det där ??? 4-takt tyngre motor, 520 Ht inte så jättebra bäring i aktern, tappar plan i för låga farter. Har för mig jag sa till dig att en 90-hästare som är lätt skulle vara helt rätt, inte tvärt om tyngre motor med mindre effekt!

 

Alunde med 520 Ht och 70 Hk 2-takt !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag vore i dina kläder och ekonomin tillåter och du promt skall ha 4-takt max 60 hk så skulle jag satsa mina surt förvärvade pengar på en Yamaha F60 (EFI kom 2005). Den är ganska lätt 4-takt (ca 110 kg) och har bra drag, bensinsnål förstås och framför allt ganska tyst på alla varv (utom möjligtvis fullgas där alla 4-takt utombordare låter en hel del).

En Yamaha F60 (EFI) är förstås ganska dyr. Dock har de kampanjpris nu: Länk

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

... men HONDA är typ 10 ggr snyggare än en Yamaha 26.gif\

 

Ok .. seriöst .. instämmer totalt med ovanstående att 50 HK verkar alldeles för klent för din båt! Finns inget värre än att du i ren snålhet köper 20 hk för lite .. som du efter några år måste byta till rätt storlek!

 

Yamaha eller Honda? ... Jag skulle välja Honda ... men jag är totalt partisk eftersom jag är en supernöjd ägare till en Honda 40 2.gif\

 

... å andra sidan är jag även en supernöjd ägare till ett vitt konsertpiano typ Yamaha U3 smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...