Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
gorhan

Montering av motor (med powertrim) på båten.

Rekommendera Poster

Jag tänkte passa på att tipsa om två fel som var på mina två motorbåtar, som båda hade motorer som var utrustade med powertrim. För det första: Motorerna var felmonterade på höjden, motorns stora kavitationsplatta ska vara på samma höjd (i linje med) kölen på båten, kolla så att det stämmer på era båtar, både bränsle och hastighet att vinna. För att sedan kunna utnyttja fördelen med powertrimet så rekommenderar jag att man monterar på trimfenor på motorns kavitationsplatta (se på bilden). Detta ger flera fördelar, dels snabbare planing, stabilare gång på låga farter (mindre båtar), mindre stötig gång vid gropig sjö några fler fördelar. Pris ca200-400kr. Se vidare nedan...

post-15373-1394234561,9136_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Montering av motor med powertrim på båten,forts.

För det andra: Motorerna hade fel vinkel mot aktern. På den mindre motorbåten så hoppade fören (gungade upp och ned) då jag försökte köra på full gas. Jag trodde att lösningen var att lägga mer vikt i fören, men då jag kom på att det var vinkeln som var fel på motorn gentemot aktern och jag ändrade den, så gick båten perfekt. Jag tillverkade en stor kil av båtplywood (eller om det hette byggplyfa) så att jag kunde trimma in motorn mot aktern och samtidigt trycka ner fören. På den senaste båten (Flipper 580) har jag en kil som är ca 2,5cm i överkant, men jag ska nog tillverka en ny med minst 3cm tjocklek i överkanten, ska även se om jag hittar bättre material, som någon sorts hårdplast/nylon. Hoppas att dessa tips kan vara till hjälp för någon. Lycka till. Med vänlig hälsning, Hasse.

post-15373-1394234561,977_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmm......hissning....?

 

Är ingen teknikfreak, men har kört ett par år med stora utombordare, 2x225 hkr, både 2 o fyrtakt....har kört 2 säsonger med 2x250 hkr tvåtaktare.

 

Klart att vinkeln mot akterspegeln är viktig vid monteringen, men även viktfördelningen i båten spelar roll.

 

Om man hissar motorn, alltså monterar kavitationsplattan en bit ovanför kölen, så finns det ganska mycket fart att tjäna, men då är det viktigt med propellervalet för att inte tappa vatten vid girar.

 

Såna där trimfenor är jag skeptisk till, de ökar ju motståndet i vattnet, bättre att lära sig använda powertrimmet rätt.

 

Simma lugnt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med... varför ha hydrofoil när det finns powertrim, ser bara nyttan på mindre båtar med klen motor

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kaptenkolja skrev:

Klart att vinkeln mot akterspegeln är viktig vid monteringen, men även viktfördelningen i båten spelar roll.

Hej Kaptenkolja. Tack för responsen, Vad som var mitt problem med de båtar som jag äger var att vinkeln mellan motor och aktern, när jag ställt in motorn max mot aktern, inte gick att trimma så att motorn tryckte ner fören, detta är ju just vitsen med powertimmet, dels att tvinga upp båten snabbt i planing, samt kunna trycka ner fören vid te.x. gropig sjö eller om man ska dra vattenskidor. Att lasta i mer vikt fram om båten tenderar att gunga vid planing, är nog mer bensinslukande än att justera vinkeln.

Om man hissar motorn, alltså monterar kavitationsplattan en bit ovanför kölen, så finns det ganska mycket fart att tjäna, men då är det viktigt med propellervalet för att inte tappa vatten vid girar.

Felet som var på mina båtar var att motorerna satt för långt ner. Att höja motorn så att kavitationsplattan kommer ovanför kölen, bör man nog bara experimentera med om man vet vad man gör, att riskera att motorn övervarvar när man girar kan bli dyrbart, så det är inget jag rekommenderar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Kaptenkolja skrev:

Såna där trimfenor är jag skeptisk till, de ökar ju motståndet i vattnet, bättre att lära sig använda powertrimmet rätt.
Morsan skrev:
 Håller med... varför ha hydrofoil när det finns powertrim, ser bara nyttan på mindre båtar med klen motor.
Håller med att det ger bättre effekt på mindre båtar men att det skulle öka motståndet är jag tveksam till. Dels så hjälper den till att plana båten snabbt, märks väl skillnad efter den blev monterad, vilket sänker bränslekostnaden. När väl båten planar så planar även trimfenan/hydrofoilen ovanför vattenytan och då fungerar de som trimplan och ökar kraften då man vill trycka ner fören. Detta är mina erfarenheter, men lyssna gärna på fler som har monterat dessa och hör vad deras erfarenheter, är eller skriv här. Ju fler positiva/negativa erfarenheter desto mer lär man sig. MVH // Hasse 21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tittat länge på hydrofoil fenan.

Vid montering måste man borra igeonm kavitationsplattan?

 

Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Patrik.

Jo, man måste borra två hål på varje sida, om du klickar på den översta bilden, så syns det ganska väl hur den är monterad.

 

Ett annat problem som jag glömde skriva var att den mindre motorbåten jag hade, med 75hkr motorn på, svängde av sig själv fram och tillbaka, åt höger och vänster (mot styrbord & babord, så alla förstår :o) när man körde sakta. Från början försökte jag styra emot, men insåg snart att det var bara att hålla ratten rakt, så svängde båten tillbaka själv.

Efter att jag monterade på trimfenan/hydrofoilen/kavitationsplattorna så slutade båten att självsvänga nästan helt.

Med vänlig hälsning, Hasse.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm...trimmfenor...vad köper man sådana billigt. Lider ochså av svängande båt styrbord barbord i låga farter. Detta låter som att det skulle vara intressant att prova.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Clas Ohlson har sålt en modell som heter Ultra Fin FX och kostade 199:-

Watski sålde exakt samma, men där kostade den 455:-, denna modell har jag på 175hk, och fungerar perfekt, enligt reklamen så passar den från 5hkr och uppåt.Så här skriver Watski om produkten: En amerikansk hydrofoil med unik design som sparar bränsle, trimmar ner stäven, planar snabbare och ger en mjukare gång. Minskar risken för kavitation, ökar stabiliteten och sänker planingströskeln. Dessutom blir det enklare att hålla en rak kurs vid låga farter. Detta åstadkoms genom att man markant reducerar effekten av propellerrotationens vridmoment. Passar de flesta på marknaden förekommande utombordare. Watski har även en modell som heter Hydrofoil LZ, som kostade 332:- upp till 50hk och 367:- över 50hk. Denna modellen har jag på 75hk motorn, dessa fenor är vinklade snett uppåt och när jag åker ensam så vill båten vicka ned och surfa på den ena fenan, vilket inte är så roligt..... är det någon fler därute som känner till detta problemet?

 

Det finns säkert fler företag som säljer dessa. MVH//Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Förtydligande:

Då motorn satt för långt ner, (andra inlägget uppifrån), så lyfte jag upp den några ”pinnhål”, varvid övre kanten på motorfästet inte vilade mot aktern utan hängde i luften. Jag hittade då ett fyrkantrör i stål som jag kapade till och lade ovanpå akterkanten så att motorfästet kunde vila på akterspegeln. Här kan man även se plywoodkilen som jag tillverkade för att få bättre vinkel. Hoppas denna bilden visar bättre vad jag menar.
 // Hasse.

post-15373-1394234562,713_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej hasse har monterat min nya motor nu o hissat den ungefär som din.ska bli kul att provköra till sommaren.däremot har jag inte satt såna där kilar som du har,men jag har hydraliska trimplan istället mvh rillez

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Rillez.

Jag är väldigt avundsjuk på din nya motor, min drar ju ganska mycket smiley-frown.gif\

Det ska bli jättekul att få höra hur det går för dig, jag hoppas verkligen att det blir en riktig höjdare för dig (och din fam.)!

 

Hydr. trimplan sitter på min båt också, men jag vill bara använda dem i undantagsfall, för att räta upp båten vid slagsida, jag tror nog att de bromsar båten då man använder dem och att det då drar ändå mer soppa.

 

Jag kikar in ibland för att se om du har lagt ut några bilder på din båt och nya motor.....väntlös9.gif\

//Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Lägger in ett mail som jag fick, som fler kan vara hjälpt av:

 


Hej,har läst om dina lösningar med bla kilen när du skulle justera motorns vinkel,går kilen ända ner till nedre motorfästet eller är det endast det övre fästet,vore hemskt tacksam för svar fär jag håller på at bli galen på båten jag nyss köpt men då den stog på land tyvärr,hoppar som en gräshoppa vid fullgas.Kan de bli skillnad om man justerar upp motorn oxå i höjdled,den står nämligen längst ner nu.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. höjden på motorn så har det bara med att få båten att gå så bra som möjligt utan onödigt vattenmotstånd av motorn. Stora plattan ovan propellern (kavitationsplattan) ska helst ligga på samma höjd som underdelen av båten. Ett tips till: köp trimfena till motorn,(se bilden mina tidigare bilder på min motor. 199:- ClasOhlson) som sätts på kavitationsplattan.

Kolla här: http://www.clasohlson.se/

Kilen är ända uppifrån och ner under motorfästet, så det är ganska struligt att såga till den. Jag sågade ut två st. plattor med storleken 40x45x1.2 cm (kommer ej ihåg exakt) som var lika stor som motorfästet. dessa limmade jag ihop till en tjock skiva, 2.4cm (jag ångrar nu att jag inte tog tre skivor). Sedan sågade jag till kilen, 2.4 cm upptill och endast nån mm nertill i tjocklek,(viket inte är lätt, men det går!)

 

 

 

 MVH // Hasse

post-15373-1394234731,7723_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en StingRay Hydrofoil pa min bat nar jag kopte den. Tog snabbt bort den. Kanske hjalpte lite mot slingrigheten pa lag fart, men drog upp en massa sprut (a la jetski) nar man planade. Finns i kallaren. Kostar normalt ca $60USD. Lagg bud...

 

Vad galler kavitationsplattan, sa ar det egentligen en antiventilationsplatta.

 

Kavitation uppstar nar det bildas angbubblar pa den dragande sidan av propellerbladen (pga av undertryck).

 

Ventilation ar nar propellern drar ner luft fran vattenytan. Det ar det (bland annat) plattan skall forhindra. Darav antiventilation.

 

Vet att den vanligtvis kallas kavitationsplatta i Sverige, men tankte har anda passa pa och beratta om skillanden mellan kavitation och ventilation. Manga blandar ihop det.

 

For normalt batande sa soker man att undvika bade ventilation och kavitation, men det finns high performance propellers som ar designade just for att dra nytta av dessa fenomen. Sa, livet ar inte helt latt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...