marbleman 0 Postad 16 Februari , 2006 Hej alla glada. Var inne idag och hörde mig för om magnesiumanoder. vad ska du med det till? sa försäljaren av aluminiumbåtar, vi säljer många alubåtar varje år och monterar aldrig anoder på skroven. skulle vi prata med tillverkarna om offeranoder på skroven, så vet de knappt vad vi pratar om. Känns rätt intressant med tanke på alla skräckhistorier somliga har hört men ej själva upplevt. Har ju själv en liten båt som legat 10 säs i sjön varav flera året runt utan anoder utan några som helst problem. tack för ordet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Immeln 0 Postad 17 Februari , 2006 Hej, Samma sak här. Bytte magnesium-anod ( limpa) i motorfästet mot akterspegeln, servicekillen sa att den skulle skydda hela båten också så det behövdes inga på skrovet. Det skulle vara intressant att höra fler som har erfarenhet av detta fenomen. Viserligen var den gamla anoden till hälften uppäten så någott händer väl?! MVH Paul Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reine 0 Postad 12 Maj , 2006 En anod är ju något som skall offra sig för ett oädlare material. Men har man inga galvaniska strömmar eller läckströmskorrosion, så är det ju inte ett problem. Äts däremot anoden upp sakta men säkert, så är det ju ett tecken på att den behövs. Och priset för att byta en anod vart 3dje - 4dje år i sötvatten, är väl jämfört med att byta motordelar ganska modest, om man utrycker sig milt..... Kan man sedan spara båten ytterligare några år, så är väl knappast det någon nackdel heller. Tänk bara på att Sötvatten behöver Magnesiumanoder, bräckt vatten Aluminiumanoder (om motorn på något sätt är i kontakt med Aluminiumskrovet, så får det bli Magnesiumanoder även där, och Zinkanoder i saltvatten, om fortfarande inte motorn är i kontakt med skrovet, då blir det ju Magnesium igen.... Huvudregeln är i vilket fall som helst att ett oädlare material offrar sig alltid för ett ädlare. Lista plockad från Vi Båtägare, följer här nedan: Oädla metaller (anoder, aktiva) · Magnesium · Offeranoder av speciell aluminiumlegering · Zink · Galvaniserat järn · Aluminium och aluminiumlegeringar · Kadmium · Popnit av aluminium · Olegerat järn · Smitt stål · Gjutjärn · Rostfritt stål SIS 2302 (aktivt) · Tennlod 50/50 · Rostfritt stål SIS 2333 (aktivt) · Rostfritt stål SIS 2343 (aktivt) · Bly · Tenn · Manganbrons · Mässing SIS 5150 · Aluminiumbrons · Tombak (en sort mässing) SIS 5112 · Koppar · Diverse koppar/nickellegeringar · Rödmetall (en sorts brons) · Nickel (passiverat) · Monelmetall · Rostfritt stål SIS 2343 (passiverat) · Silver · Guld · Platina · Ädla metaller (katoder, passiva). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V8dc 0 Postad 12 Maj , 2006 Kanon ju! Eftersom jag kör med stålpropeller så äts anoderna upp i säkert tempo. Men är du nöjd utan anoder så kör på det. Jag skulle aldrig chansa att köra utan, men det är ju jag det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 13 Maj , 2006 Håller med V8DC, men livet kanske inte börjar innan man vågar köra utan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 13 Maj , 2006 Jag har en alubåt med anoder, uppenbarligen fungerar dom för jag har bytt alla mina (6st) på skrovet för att det inte var mycket kvar av dom, bytte även två i motorn. Så jag skulle nog inte chansa. Mvh Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser