Gå till innehåll
söndag 02 mars 2025
edmund

Vad bör jag tänka på?

Rekommendera Poster

Är på gång att köpa beg styrpulpet av känt märke, motor 60 hkp 4 takt, årsmodell 01,02 eller 03. Vad skall jag tänka på? Är det något som är viktigt att titta på, fråga om mm? Är det ok att köpa båt nu? Någon av er som ligger on line kanske har några goda råd?

Tack på förhand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Några tips:

• Servicebok väl ifylld.
  • Fint/perfekt yttre på motorn bör det vara på en så ny motor.
  • Oskadad men använd propeller. (är den ny kanske den gamla blev spagetti vid grundstötning)
  • Inga skador i botten på båten eller där styrpulpeten är infäst i båten.
  • Köper du av privatperson försäkra dig om att han är den riktige ägaren. Kolla kvitto. Kolla med försäkringsbolaget. Kolla även om ägaren har haft den hos dem sen ny. Har han inte haft det kan det vara något lurt, men inte säkert.
  • Ingen fara att köpa båt på vintern om man vet vad man ska ha men lägg gärna in en klausul om att köpet genomförs tillfullo efter godkänd provkörning och att du har rätt att backa och få pengarna tillbaka om du ej godkänner den i vattnet. Läs gärna tester och ta reda på starka och svaga sidor med båten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten bör/ska vara bred och ha höga fribord !

Bredden ,för stadilitetens skull.

Höga fribord, för då slipper man mycke av vågstänk in i båten.

Små enkla tips .

Lycka till

JSR

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra svar,precis vad jag behövde. Kommer att titta på ett par Ryds 535 dl de närmsta veckorna.

Då jag inte är så hemma å motorer så lyssnar jag på alla och läser allt jag kan komma över. Det sista som jag hörde var att man ej skall ha syntetolja i fyrtakstmotorer. Kan detta ligga något i det uttalandet. Har kollat med stor verkstad (Skene Järn i Skene) och de rekomenderar syntetolja. Vad skall man tro?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Olle, som äger Skene järn   ,han vët vad han talar om !!!

MEN , det står i handboken till varje motor vad tillverkaren vill att man ska ha för olja !!!  Ingen tvekan om det .

Dubbel kolla med Ingemar (butikschefen) för att säkerställa för dig själv.

Lycka till

/JSR

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack än en gång både ChristerN och JSR, ni verkar ha god kunskap.

Jag återkommer med frågor när jag tittat på ett par båtar. Ni har säker rätt i att man skall provköra, men det är tufft att bergära provkörning mitt i vintern! Optisk besiktning går ju bra, men att se till att säljaren drar ner båten i snöyan verkar lite väl magstarkt...men å andra sidan är det ju en ca 100.000 kr affär.....vi får se var jag beslutar mig för.

Jag återkommer, var så säker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...