Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
spunk_totte

Utan Bottenfärg, Ny båt

Rekommendera Poster

Jag har beställt min nya båt en Mariah SC21, på företaget jag köpte den sa dem att jag kunde köra den första året utan att bottenmåla den. stämmer detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inte målat på giftfärg lär du få en ganska intressant beväxning med havstulpaner, blåmusslor och annat beroende på vilket vatten du ligger i. Att kvarvarande polystyren i ett nytt skrov skulle hämma beväxning är en myt.

Har du den på trailer och tar upp den efter varje åk kan du köra omålat.

M.a.o. anser jag att försäljaren inte visste vad han talade om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som om försäljaren inte ville göra jobbet eller var rädd att du skulle prisförhandla in bottenmålningen. Precis som någon annan säger här så får du beväxning på båten om den ligger i vatten. Ligger den t.ex. i saltvatten en hel sässong så blir det massor med havstulpaner och beväxning. Troligen en del musslor också. Farten kommer kraftigt reduceras mot slutet av sässongen och du kommer få ett jäkla tufft arbete att göra rent den till hösten eftersom havstulpanerna fäster bra.

Varför jag vet detta?

Jo, vattenlinjen i fören på min förra båt var för lågt målad och där blev det en del havstulpanner och annan beväxning just där, övriga botten var enkel att rengöra.

Om du däremot efter varje båttur tar upp båten så behöver du nog aldrig måla botten.

För övrigt borde detta vara klart från tillverkaren. Kan i vissa fall vara lite lurigare med en båt med utombordare som beroende på olika tyngd av motorval ligger lite olika i vattnet. Men på en båt med innombordare borde fabriken kunna gjort allt med förarbete inkl. de färglager som skall finnas före själva grundfärgen.

Förslaget med att du kan strunta i bottenmålning första äret är även skit då du sedan får tvätta botten omsorgsfullt mot andra föroreningar i plasten som kommer från ett års användning och kan göra att färgen släpper.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Farsan epoxi behandlade hela sin båt å har legat i två sommrar utan nån botten färg å har inte haft nå problem me beväxtning...bara tvätta skrovet me högtryck vid upptagningen på hösten. Ligger i mälaren iof sig större delen av sommren förutom skärgårds veckorna på semestern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag beställde också en ny båt på mässan men självklart skall den bottenmålas och det gör firman jag köpte av

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min granne köpte en ny Styrpulpet för två år sedan och han bottenmålade inte, efter en säsong i Sthlms Skärgård  hade han INGENTING, medan jag som hade giftfri färg hade massor, nu i sommras hade jag skaffat västkustfärg och det har minskat något på havstulpaner men efter en sässong att jag har tagit upp den och gjort rent en gång hade jag massor när hösten kom

Grannen däremot som inte hade nånting hade fått lite alger men inte en enda havstulpan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har epoxibehandlat botten och ligger på västkusten där det mesta växer (!). På ställen där jag slarvat med giftfärgen (Hempel) och epoxin legat bar har det endast fastnat någon enstaka tulpan som  bara varit att peta bort med nageln.

Skall lämna en större yta omålad i år och se vad som händer - kanske kan man för pengarna man sparar in på färgen köpa en god Calvados och en god cigarr att smutta på när kvällen faller över natthamnen.26.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om man inte bottenmålar ökar inte risken för plast pest, eller har jag fel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bottenfärgens inverkan på ev plastpest måste vara mycket marginell, det är ju inte direkt någon särskilt tät färg vi pratar om.

MVH, G. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara några funderingar;

Om man inte bottenmålar det nya skrovet direkt, men gör det sen, typ efter en vecka/en månad/en säsong el. liknande... Vad har det för betydelse/inverkan på ev. böldpest/plastpest? Krävs någon form av torkningsprocedur från det att den legat i omålad, till dess att man tar upp och bottenmålar den? Vad isåfall?

Ett argument som jag kan tänka mig, för att inte bottenmåla båten direkt, utan låta den ligga i ett tag omålat, är ju för att få ut märkning av den faktiska vattenlinjen, vart den går. Då kommer ju själva målningen bli dels enklare men även snyggare, eftersom man kommer kunna lägga färgen precis rätt och där den behövs!

Får väl fortsätta fundera ett tag till... smiley-smile.gif\

//Svante-rrrrr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag skrev i förra inlägget, själva bottenfärgens inverkan på plastpest är helt försumbar, det som kan göra skillnad är primern.

MVH, G. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla råd och tips, efter att ha läst alla inlägg tror jag att jag kör första säsongen utan primer & bottenfärg.

För att få ut en exakt vattenlinje. Dessutom så måste jag ju slipa den innan jag primar/målar å då kan jag ju göra det samtidigt som jag rensar den ifrån skit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte för att undvika färgsläpp pga kvarvarande styrén i plasten som måste ut som man rekommenderar att inte bottenmåla..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stämmer!

Provade i juli förra året hur lång det tog innan det började komma havstulpaner på obehandlad botten i östersjön.

Efter två veckor satt tulpanerna där, och riktigt hårt dessutom!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett enkelt sätt att få bort alla vaxrester från tillverkningen (släppvax) är att låta den vara i sjön...

Dessutom, som skrivits, får man en perfekt vattenlinje (kolla att inte båten lutar i sjön bara!)

Bottenfärgen skyddar knappast plasten, då ska det epoxi-behandlas eller liknande. Synd om detta släpper pga vaxrester ;-)

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...