tpez1 0 Postad 15 Februari , 2006 Hallå på er. Mitt första inlägg här precis loggat in Utombordare eller inombordare??? Skall köpa mig en båt precis i dagarna. En Ryds 620 eller en Ryds 20, splirrans ny tänkte vi. men då undrar jag, med all er samlade kunskap, vad ni tycker om utombordare eller inombordare. Fördelarna och nackdelarna. För egen del luter det åt en inombordare men tjejen vill gärna jämföra dom båda. Pris skiljer ju men tänkte mer på dom praktiska bitarna, service? försäkringar? ja allt. Hoppas ni vill dela med er av kunskapen, så ska jag dela med mig av min, fast den är än så länge mest om bilar ha det gott/TP Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 15 Februari , 2006 Hej och jättevälkommen till MG. Du ställde en fråga som du säkert kommer att få många olika svar på. Här kommer mitt. Utombordare är lättare att vinterkonservera, men där slutar nog de flesta fördelar. Stöldrisken gör att försäkringspremierna är betydligt högre för utombordare på liknande båt. Som exempel var det en som berättade här på MG tidigare att skillnaden var drygt 3000 för en inombordare och drygt 13000 för samma båt med utombordare. Vridmomentet är ett annat för en motor på några liter som ju är vanligt på inombordare, ett argument om något. Vattenburen motorvärme, härligt. Ja, som du ser tycker jag att du ska skaffa en inombordare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M_Bergqvist 0 Postad 15 Februari , 2006 Har kört med både utom- och inombordare, föredrar helt klart inombordaren. Visst, som Terra nämde är servicen bökigare, men heller inte lika lättstulen. Och din kunskap om bilar är lättare att översätta rakt över till en inombordare, bara lära sig sköta ett drev! Dessutom slipper du ha en stor klump i vägen när du ska ta dig ett dopp Lycka till! /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 16 Februari , 2006 Välkommen hit.... Föredrar oxå själv inombordare...men... Eftersom du läst inläggen innan så ser du några nack o fördelar, men man ska oxå se till vad man ska ha båten till. Inombordaren själ plats innuti båten, vilket gör att om man har två likadana båtar så har den med utombordaren större yta att utnyttja.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser