Reiting 0 Postad 15 Februari , 2006 Köpte ny stor segel , det nya seglet är skuren enligt nyaste rön för att få max effekt. Tyvärr tar akterliket i akterstagsviren när jag slår. Skall därför sätta ett nytt fäste itopen på masten som förlängar akterstagsinfästningen backåt. Nu min fråga:- det nya fästet har en vikt på 1,4kg i topen på min 11m höga mast . Är det någon som vet om detta kan har någon allvarlig inverkan på min båts stabilität. ( Smilling 28 ) tacksam för synpunkter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 15 Februari , 2006 Förmodligen märker du lten eller ingen skillnad i stabilitet pga viktökningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustaf05 0 Postad 15 Februari , 2006 1,4 kg motsvarar kanske vikten av någon decimeter på masten så visst är den vikten försumbar. Ditt nya segel har säkert en skärning som ger mer fart och mindre krängning, nettoeffekten blir en snabbare båt som kränger mindre. Grattis! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser