Ligthouse 0 Postad 15 Februari , 2006 Hej alla seglare! Nu skulle jag behöva ett (eller flera ) råd angående monteringen av NAVTEX-antennen. Jag har en SILVA S15 och sladden till NAVTEX antennen är för kort för att antennen ska kunna sitta i masttoppen. Så den ideén är utesluten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 15 Februari , 2006 Hur lång är sladden ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 15 Februari , 2006 Kan du inte bara förlänga den vid däcksskarven då? Eftersom det bara är en mottagande antenn bör det ju inte vara några problem med speciella länger eller så. Se till få tag på en kabel med samma impedans bara, jag gissar att det är en vanlig RG 58 med 50 Ohms impedans. Kolla på den medföljande kabeln vad det står på den. Silva brukar ha märkta kablar vad jag minns. Lycka till /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ligthouse 0 Postad 15 Februari , 2006 Hej Den är 10 m och ska anslutas till till 12V och anslutningskontakten är en 5-pols DIN. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 15 Februari , 2006 En NAVTEX antenn behöver inte sitta i masttoppen. NAVTEX sänder på långvåg 518 kHz. Så det är i princip fri placering som gäller, även inomhus brukar fungera tillfredsställande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser