Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
kallle

Bottenfärg köpa i Norge nån bra färg?

Rekommendera Poster

hej ska till oslo i veckan

vill ha en hård botten färg, med mycket koppar o slitstark.

svårt hitta på nätet. gärna namn på nån färg som finns att köpa där nu. endel färger ha blivit olagliga där oxå ha ja för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

norska biltema menar du? hitta ingen färg där heller

vad ska den heta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja där inne fanns den ju. finns alltså bara i norge den då.

det är en hård bottenfärg så som ja fatta det. alltså slitatark så den inte släpper färg. vill max måla vart tredje år. någon som testat denna färgen? funka den lika bra som international och hempels västkustfärg, likande grejer? eller med andra ord bättre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste vara bättre...den är ju förbjuden i Sverige, alltså giftigare...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ju olagligare det är desto bättre effekt..:-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
säkert, klicka man större bild så stor det bottenfärg på svenska oxå på den färgen i norge. ha säkert sålds i sverige denna färgen förr.
finns ju kopparfärg i västkustfärgen, såfall måste det vara mer koppar i denna då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bästa färg jag haft ( biltema bunnstoff svart ) Satt på min nya båt som jag köpte våren 2005 i norra bohuslän. Tog upp en helt ren båt i höstas.

Man kan fråga sig vilket är bäst, sprida ut lite skit från en bra färg

eller stora mängder mindre skit från färgerna som säljs i sverige.

Kan vara svårt att vara laglydig, kanske man skulle ta en tur till Norge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
sea den färgade inte av sig nått då? ingen självpolerad färg. vill den ska sitta bra så man slipper slitet varje vår.plus kan traila båten utan färgsläpp 
kollade även länken med international färgen
fanns inte så stort utbud
vc17m Extra vad är det för skillnad mot vc17m som säljs isverige?
sen fanns trilux färgen men den finns i sverige med

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Åker också titt som tätt till Oslo och har funderat på att göra samma som du. En fundering som jag har haft är hur jag ska ta det genom tull och flygplatskontrollen. Jag kan ju inte lägga färgen i bagaget som jag checkar in för det förvaras så kallt så färgen förstörs. I handbagaget kan det ju vara men då måste man väl förklara för säkerhetskillarna vad man ska ha färgen till? Och vad säger man då?

När jag kollade runt tror jag det var Trilux som verkade bäst. Kom aldrig på tanken att kolla Biltema 14.gif\. Biltema var ju en helt annan prisklass!

Jag löste till slut mitt behov på annat sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
kör du E6 så ligger Biltema i sarpsborg på höger hand rätt efter bron över glomma.

mvh stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har testat två sorter som är outstanding. International´ s Micron Extra, var den första färgen som jag målade med - var på i tre säsonger, med samma resultat varje höst, alltså helt ren från havstulpaner och annat som kan/brukar fastna, den hade kanske klarat fler säsonger innan jag behövt måla igen, men jag vågade inte riskera att det skulle vara för lite färg på. När jag skulle måla (efter tre säsonger) båten fick jag inte tag i samma färg (Intern. M. E.) beroende på olika omständigheter.

Köpte då en färg som var billigare, Seajet 033 Bunnstoff (selvpolerande sort) - samma typ som Intern. passande för båtar som marschar ca: 20 knop.

Hade den på i två säsonger innan jag sålde båten, den såg ut att vara lika fin/bra som föregående.

Jag ska till Norge och köpa någon av nämnda till min nya båt, inom en månad - det säger väl allt! Lycka till. /Kjell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

micron extra är en självpolerande färg, det vill ja inte ha

vill ha hård färg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Kalle

Vad har du för båt? Hård färg innebär slipning, men det vet du säkert.

Går du in i en järnaffär (Jarnia eller liknande), när du är i Oslo, så hjälper de dig, med - vad du är ute efter, de är mycket proffsiga vad jag erfarit. /Kjell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ryds 435 gt. 35 knop

jaja men behöver inte slipa så ofta. hade tänkt mig underhålla skrovet vart tredje år

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Liten fråga.

Slipning.

Är det inte så att om man använder samma färg kan man lägga på lite extra där det har släppt eller på hela botten om det är mycket som gått bort?

Det viktiga är väl att grundfärgen ligger kvar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med föregående talare, köpte Biltema röd i Sarpsborg för några år sedan, färgen sitter kvar och den är helt ren när du tar upp den.

Använd dock gott utsug och andningsmask när du målar annars får du en kraftig baksmälla kan jag lova dig!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

japp biltema duger säkert

bra pris oxå. blir nog ett par dunkar där

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...