Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
ALihv

Solblekt röd färg

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en Wellcraft 23 Nova 1987 i fint skick. Dock på fördäck finns en röd rand ca 40 cm bred och 2 meter lång. Från början var den säkert röd och fin. Nu har den blivit solblekt och rosa och ger hela båten ett dåligt intryck. Jag har testat och rubbat och vaxat men det ser illa ut igen efter två veckor. Jag tror att under finns vit gelcoat. Kan man slipa bort, använda färgborttagningsmedel för att få bort det röda. Tacksam för tips.

Mvh / Anders

post-16582-1394234560,1792_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!  Förmodlgen så har färgen trängt ner så pass att du inte kan slipa fram en vit färg.  Du får nog slipa ner och lacka om nu inte det finns någon vax som funkar. 

För övrigt så passar följande (saxat från ditt inlägg) på min kropp sommartid, har du smygfilmat?2.gif\

Från början var den säkert röd och fin. Nu har den blivit solblekt och rosa och ger hela båten ett dåligt intryck. Jag har testat och rubbat och vaxat men det ser illa ut igen efter två veckor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Innan du lackerar om båten så kan du testa det som är gjort på min Wellcraft, ta ett fint våtslippapper och våtslipa på det röda, du kommer ner bättre än med rubbing. Men var försiktig så du ine slipar igenom! Vaxa sedan ordentligt flera omgångar.

(Skulle det nu ändå inte hjälpa så finns ju omlackeringsalternativet kvar)

/Magnus 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra tips och länken var mycket intressant att läsa!

Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Ingen dum idé faktiskt! Finns färg med halkskydd i färgaffären/båtaffären och kan du rekommendera något?

Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...