iceman356 1 Postad 13 Februari , 2006 Hej ! Nu skall båten in på lack så jag tänkte passa på att plocka ur motron samtidigt. Skulle behöva lite tips på vad som skall göras när den ändå är urplockad. Den gick hyfssat i sommras med blev varm någon gång och den la även av när man råkade flyga på några vågor ibland men startade direkt efter utan problem. Även om något skall ordnas med drevet förutom oljebyte. Så jag är mycket tacksam för tips och ideer. //Tomas (sthlm) Marieholm Concorde Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 14 Februari , 2006 Har den gått sött eller salt? Om den gått salt kan du passa på att spola ur alla kylkanaler för där lägger sig ävja som gör att den kylen sämre med åren.. Offra en packningasats för att komma åt innifrån, samtidigt som du kan kolla slitage på en massa grejor.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 14 Februari , 2006 Hej Tomas! Vad jag än kommer att skriva så kommer någon att skriva att jag är ute och cyklar. Plockar man isär en gammal B20 brukar man få fler överraskningar än man önskade sig. Det går helt enkelt inte att bara plocka isär och ihop prylarna igen. För motorn är ju inte direkt ny och har med största sannorlikhet fått sig en del törnar. Finns det inga direkta fel och det inte läcker rostvatten från motorn gör inget, kör och var glad. Börja framför allt inte plocka med motorn på vårsidan. Skall du jobba med motorn börja tidigt på hösten.. Jag förutsätter att du har ett AQ 200 något, drev. När det gäller drevet så är det lättare att skriva något vettigt. Ifall Du haft prylarna en längre tid (flera år) så kan det vara på tiden att byta packboxar i propellerlagerboxen. Ja, givetvis skall du byta zinkanod både på undre växelhuset och under skölden. Hur ofta du byter bälger är upp till dig (jag brukar byta var annat år). Sedan finns givetvis packboxen i växelhusets manövreringsmekanism. Den bör ju också bytas emellanåt. Det du kan göra är lossa locket på oljekylet och att kanalerna inte är igensatta. De va väl ungefär allt./Nitro Ps. jag höll på att glömma att skriva, rör framförallt inte vattenrören vilka sitter på avgaslimpan ifall du inte vill få mer arbete än du önskar dig. Dessa är väldigt svåra att få täta igen utan man blir allt som oftast tvungen att byta avgaslimpan ( 5000 pix, bjud mig på en öl istället) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser