Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
eskilsson

Erfarenhet av BlueRay gsm/gps-baserat larm/spårsändare?

Rekommendera Poster

Hej,

Är det någon som har erfarenhet av BlueRay lite, gsm/gps-baserat larm/spårsändare?

Jag har även tittat på TRACKme - någon som har erfarenheter av TRACKme? 

/Bosse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Ja Du....., det här är inte helt lätt att svara på.
Vi jobbar ganska mycket med spårsändare på jobbet så jag skall försöka hjälpa dig så gott det går.
Vi delar in frågan i två olika delar.
Tekniken och eftersöket.

Vad det gäller tekniken (kretskort mm) så får nog någon annan svara, jag är för dåligt påläst på den. 
När det gäller TrackMe så ligger Hellmertz bakom den, säkert duktiga killar men inte så våldsamt framgångsrika på inbrottslarms marknaden som de satsar på. Vad det beror på vet jag inte men det är sannolikt inte kvaliten. De spårar via Telias master vilket gör att precisionen blir lidande tills dess att man har går över på VHF spårning.

Det är lätt att skriva spårninsteamet åker till masten... Det innebär att man måste ha folk i jour över flera delar av landet och det känns tveksamt.

Stjäl Du en båt i Örebro så kan Du försvinna ur landet på 6 timmar och det är ganska snabbt...!
Man skall också ha klart för sig att det är lätt att spåra där det finns mycket master men värre där de står glest.

BlueRay skriver mycket om tekniken för själva inbrottslamet men inte speciellt mycket om spårningen annat än att GPS sändare kan kopplas till.

Larmet verkar vara begåvat, möjligtvis är det för mycket funktioner. Ju flera varianter man har desto krångligare blir det att hålla rätt på allt och för att inte prata om att programmera prylarna.

Faktum kvarstår dock att GPS spårning nog är det smidigaste idag. Du kan själv gå in på en web sida och se var båten är.

Om jag skall försöka sammanfatta detta så kan man säga att det finns en mängd GPS-teknik företag. Välj ett som verkar vara stort och stabilt men framför allt kolla så att Du kan spåra objektet själv eller kan få spårning via ett vaktbolag.
För att tala emot mig själv så skall Du kolla Trackguard. www.guardsystems.se De är tyvärr konkurrent till mitt företag men är duktiga på spårning, har hållt på länge och framförallt har nog gjort montage i det mest konstiga saker som båda kan rulla och flyta.

Lycka till!

//Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tusen tack Calle för ditt initierade svar!

Jag har fått ett pris på BlueRay lite installerat och klart med GPS och GSM-kontantkort, det är ca 4 000 SEK dyrare än TRACKme, fördelarna är dock att GPS ingår (noggrann positionering), GSM med kontantkort ingår(skickar SMS till min(a) mobiltelefon(er) och fungerar utomlands) och att det inte är några abonnemangskostnader (förutom påfyllning av GSM-kontantkort). TRACKme-abonnemanget är idag 600 SEK/år.

Det lutar lite över till BlueRays fördel - dock måste jag få ett tydligt svar från försäkringsbolaget (Länsförsäkringar) att BlueRay godkänns av dem och då ger mig 10% rabatt på försäkringspremien.

Jag har dock inte lyckats hitta några recensioner eller liknande av BlueRay (förutom de som finns på BlueRays hemsida) - det skulle kännas lite tryggare med lite recensioner eller tester i ryggen.

/Bosse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns något som heter Telia friendfinder.  Man kan via webben kolla var ens kompisar befinner sig om de har sina mobiler påslagna. 

Köp en billig mobil med hyfsad batteritid, eller koppla in den på 12V i båten (göm den).  Skaffa ett Telia kontantkort och registrera här:

http://friendfinder.telia.se/dialog/login

Sedan har du koll på var din båt är någonstans, inte på meternivå men ungefär.

Varje internetsökning kostar 1,50 från kontantkortet, det är allt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Nu har jag kollat med en kollega på jobbet
(han som blir uppvaktad av GPS firmor...).
Han kände inte till märket överhuvudtaget men tyckte som jag att det verkade vara genomtänkt, det mesta utom delen vad händer när larmet går..
Det Du kan fundera på är om Du skall ha ett kontantkort i. Givetvis beroende på vad Du vill lägga för pengar men om Länsförsäkringar ger dig 10% rabatt så kanske det räcker till ett vanligt abbonnemang.
Fundera på hur Du skall göra med montaget, det låter lätt men är inte alltid så enkelt att få det här bra och i synnerhet inte i blöta omgivningar.
Det du också skall kontrollera är hur mycket enheten drar när den larmar.
Sirener drar en hel del och GPS:en är inte strömsnål i larmläge heller. Det kan ju faktiskt vara så att den larmar allt vad den och medans Du spårar den så tar strömmen slut......
Har DU landström till båten idag?? Om Du har det så skall Du kontrollera vad den egentligen laddar i batteriet. Många laddar med högre spänning än 12 volt och då klarar inte ett 12 volts kort av detta...osv...osv

Du skall inte se det som att jag målar upp en massa problem men vis av erfarenheten så förvarnar jag lite granna, Misstagen ovan har vi gjort!
Nåväl, jag kommer säkert på något mera.

//Calle

ps: Terrafobica:s lösning är inte helt fel om Du skall ha en billig och enkel lösning. Framför allt så är det lätt att hantera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Kika på denna GMS kamera. Kamera och larm i ett.
Sänder foto till mobilen och e-postadresser vid larm.
En kamrat har investerat i en sådan, funkar klockrent!

http://www.gsmalarm.nu

post-10009395-1394235941,8693_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara rapportera att jag känner till ett fall där påfyllningen av Telias kontantkort i TrackMe larmet inte har fungerat med automatik och enligt avtal. Det är nu fixat men det tyder på att det finns förbättringspotensial i de interna rutinerna hos Hellmerz, alternativt att dom ska säkra upp denna tjänst hos Telia eller byta abonemangstyp för GSM-tjänsten.

Oberoende leverantör kan det vara något man bör fråga leverantören, hur påfyllning går till eller om det är löpande GSM-abonemang. 

I övrigt fungerar det som det ska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...