Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
plarsa

AlbinVigg renovering

Rekommendera Poster

Hej jag hoppas finna bra svar på några frågor runt en renovering av två Albinviggar.

Problemet är att båtarna har förvandlats till möggel bomber. Det kommer in vatten i båtarna som gör att mögglet kan härja fritt. I helgen försökte jag hitta lekagen, efter lite letande misstänker jag att det läcker in vatten i skarven mellan skrovet och överbyggnaden.

Måste man lyfta överbyggnaden från skrovet för att kunna lägga in ny sikaflex mellan skroven ? Isåfall hur klurigt är det att göra detta ? Skrovhalvorna sitter bultade i varandra med 6mm bult runt ombåten.

Det läcker också in vatten vid fönstren. Antagligen för att gummislisterna har torkat sönder efter närmare 30år. Vart kan man hitta nya lister som passar till dessa fönster ?

Planerna för renoveringen är som följer:

- Ta ut hela inredningen.

- Tagbort all gammaltapet med hjälp av stålborste på vinkelkap.

- Måla de inre skrovsidorna med Gelcoat för att få en glatt yta som är lätt att torka av.

- Måla rufftaket som består av någonslags porös yta som mögglet gärna fäster på.

- Byta fönster lister.

- Täta mellan skrovhalvorna.

mvh / Plarsa

hss-scout.org

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hej,

Kontakta Viggenklubben:  http://www.viggenklubben.com/

Där finns en enorm kunskap såväl bland medlemma, som i deras minst sagt

gedigna pärm Tekniska Tips

Hälsn

/Pelle 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Givetvis har jag lusläst Viggenklubbens sida. Har även skickat en blänkare i deras forum.

Har även gått igenom innehållsförteckningen på deras tekniska tips utan att finna en rubrik som rör mina funderingar.

Så jag söker informtaion och tips på flera fronter !!! 

/ Plarsa 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nya gummilister finns hos återförsäljare av båttillbehör (Watski, SeaSea etc) eller hos Kuntze, http://www.kuntze.se

Annars kan du tillverka ramar i rostfritt eller i aluminium, men det kostar ju en slant om man inte har fina kontakter eller kan göra själv...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...