Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
basdanne

Ny V8 motor - Sötvattenskyling eller ej?

Rekommendera Poster

Om man tittar på bilden så verkar ju anslutnigarna fattas/saknas plats att sätta dit. Jävligt surt av Penta att inte sätta dit dessa, det hade ju bara kostat några få kronor om man gör det i produktionen redan.

 

Man sparar några kronor och så får ägaren punga ut med 10.000 för nya limpor i stället.smiley-frown.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag röjde runt bland pentaförsäljarna så fick jag uppfattningen av att helsystem inte finns idag alls på pentas bensinare. Så det är inte bara vissa av modellerna som det inte passar på utan alla.

Men jag kanske fattade fel.
 

Det verkar ialla fall som om jag får leva med halvsystemet.


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, konstigt... Dom borde ha det som tillval iaf

 

Den uppfattningen man får nu är att dom inte vill ha nöjda kunder?

 

Att inte ha det som tillval ens, är för mej ett själ att välja annat märke! riktigt ruttet!

 

har dom slutat tillverka gamla modellen på limpor o knä oxå?

 

Strunt samma, då är det bara till att köpa pirat delar istället! Då kan man nog hitta ett pluggat knä med utlopp för FWC. Fast då får man nog byta den sönder rostade limpan oxå...Tror inte man vänder sig till penta då..

 

Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var av en anlending de hade tagit bort dem... det hade tydligen aldrig fungerat riktigt bra.

 

Finns helsystem till mercuisers modeller? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har faktiskt inte kollat upp det, men jag vet att man kan köpa grejor till det..

 

 

Att det inte skulle funka så bra? Hmm, skulle nog klassa det som att det är en ren service eller underhålls grej att behålla funktionen i ett kylsystem som funkar från början..

 

Sätter man in en liten växlare som bara klarar kylningen i en ny motor, så är den underdimensionerad, resten kan man trolla med ganska mycke..

 

Limpor och motor rostar inte bort om man har antikorrosionsmedel i kylvattnet(Glykol)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst funkar det att kyla limporna med slutet system, då håller ju limporna i evighet. Bara att se till att man har tillräckling värmeväxlare då limporna ger extra värmeutbyte.

 

Men det är ju megasurt av penta att inte ens kunna sälja detta utan man måste montera piratdelar för att få helsystem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var hittar man dessa piratdelar?

 

Kostar? VAd behövs uppgraderas från det befintliga orginal-halv-systemet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är för att hålla nere totalpriset på en ny motor med FWC, Vad tittar kunder efter?

 

En motor för 150.000 eller 165.000, det är en fråga om garantier oxå. Det är svårt att motivera folk att köpa en motor för 15papp mer om man ser på den totala beräknade livslängden på motorn.

 

Tror att penta gör en miss ifråga om kunders mån om andrahandsvärdet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då får man sälja limporna så fort man får hem motorn...För att sälja dom och köpa nya pirat då21.gif\ Då kanske man kan tjäna en hacka oxå då smiley-money-mouth.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå...... det skiljer inte 15.000 kr.

 

Penta är ju fan dumsnåla, vad jag pratar om är att de skulle haft kvar nipplarna på limpan och kröken, de kostar ju max 100 kr i produktion.

 

Sen kan köparen fritt välja om han vill ha utan/halv/helsystem.

 

Vet inte var man hittar piratlimpor med nipplar i dagsläget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar man bort nipplarna så kan man ha en mindre växlare, det är där en stor del av besparingen ligger(från pentas håll), även mindre cirkulationspump krävs...

 

Blocket är juh inte Volvos egna, utan det kommer antingen från Ford eller GM...Tror inte att penta skulle ta fram nått eget block, det skulle bli för dyrt..

 

Det är bara att kolla från vem blocket kommer, är det ett GM så är saken biff..Ford är det lite svårare med...Det är inte så många som gör pirat eller aftermarket produkter till dom motorerna, jämnfört med Cheva...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...