Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
basdanne

Ny V8 motor - Sötvattenskyling eller ej?

Rekommendera Poster

Skall innom kort köpa en ny båt med en V8 5.0 Penta. Säljaren av båten tycker inte att det behövdes satsas extra pengar på sötvattenskyling eftersom dessa small blocken håller för mycket. Och det som brukar rosta sönder efter 10-15 år är avgaslimporna och dessa skyddas ändå inte av sötvattenskylingen.

 

Knatade senare över till Pentas monter på båtmässan och de tyckte definitivt att det var vettigt att satsa på en sötvattenskylning. Det var argument som att den jobbade i högre/bättre temp för att körde man saltvatten på samma temp så kristalliserades saltet och fastnade i motorn. Plus massa annat han sade.

 

Nu då till frågan.

Har penta säljaren rätt? Eller vill han bara kränga på mig ett extra tillbehör för 10-15 kkr?

Fast... om man ser till hela båtens värde på typ 380 kkr så är inte 15 till så mycket. Men man vill ju inte slänga sina pengar i sjönsmiley-laughing.gif\

 Båten skall gå på västkusten... saltvatten...

 

//Daniel 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart att du ska ha sötvattenkylning...

 

Man kan köra limporna på sötvatten dom oxå...konstigt att inte säljaren föreslog det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.johnsbatmotor.se/      här finns det sötvatten system till bättre priser!!!!    grattis till båten,köpte själv en FW förra året

och efter ca 1000 n/m är jag väldigt nöjd21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tippset. Klart värt att kika på.

 

Hur gjorde du? Köpte du sötvattenskylning direkt eller satte du dit själv i efterhand?

 

Hur funkar båten annars? Något du skulle vilja ändra på? Vi har inte beställt den än men skall göra det på onsdag. Så vi har fortfarande lite tid på oss att fundera och se om vi skall lägga till eller dra ifrån något. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tjenna danne  gå in på chatten så kan vi prata direkt

 

 

om inte så skriv här igensmiley-smile.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror lite på hur gammal motorn är. I vilket skick osv.

Ser den bra ut hade i varje fall jag satsat på ett sötvattenkyl.

Precis som Volvosäljaren säger arbetar motorn i en jämn temp.

När avgaslimporna efter 10 - 15 år rostat sönder kanske det bara är 5 år kvar tills topplocket gå också. Det blir ännu dyrare.

En annan stor fördel med sötvattenkyl är att du kan koppla på både gångvärme och varmvattenberedare om du vill. Du behöver inte heller vara orolig på vintern att motorn skall frysa sönder. Bara du fyllt på glycol.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snygg båt!!! En sådan skulle jag själv kunna tänka mig!

Tänk på att VP kanske inte låter dig ha kvar garantin ifall du eftermonterar annat än VP system! Kolla detta innan du köper.

 

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det inte finns 2 alternativ i detta fallet.

Självklart ska du satsa på sötvattenkylning!!!!

 

/V8dc, som också åker Four Winns

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det beror på hur länge du har tänkt att behålla båten, att satsa 15.000:- nu som nästa ägare drar nytta av vet jag inte om det blir försvarbart ekonomiskt för dig.

Det e klart att den dagen du säljer båten kan du nog räkna att få tebaks det mesta av din extra investering i ett högre pris på båt/motor.

Har du inga problem med att du låser upp ytterligare ca 15.000:- i båten så tycker jag du ska köpa.

Satsa gärna på ett helsystem i såfall så får du även bra livslängd på limporna.

Experter pratar om ca 5 års längre livslängd på motorn med sötvattenkylning än utan, det finns säkert många som har synspunkter på det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej klart att du ska sötvattenkylning!! jag har det själv och då även limporna sötvattenkylda,jag har nu renoverat hela motorn och plockade då isär limporna i delar och dom e från -82 och ser ut som nya!!!man kan knappt tro det men det funkar kanon!!

Lycka till !!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tipps. 

Är det extra tillbehör med sötvattenskyl till limporna? Eller är det något som hänger med automatiskt idag om man tar en ny båt med sötvattenskylnig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ringt runt lite till penta-återförsäljare och fått lite blandade resultat. Några säger att V8 5 lit. GXi motorn med drev inte går att få med sötvattenskylda avgaslimpor. Den tar in sötvatten via drevet.

Fast på ett annat ställe sade de att det var standard om man tog en Penta-lösning från fabrik.

 

Någon som vet säkert? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev sötvattenskylning... kostade 20 lök extra men det får det vara värt.

 Det gick inte att få söt-kylning i limporna. Penta slutade tydligen med detta för några år sedan då det fungerade dåligt på de flesta modeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan kanske själv eftermontera....Om garantierna tillåter det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JO... det går att eftermontera men kittet själv kostar 15 kkr... och om de monterar för 5 så tycker jag det är värt det. Plus att de står för hela garantin på jobbet.

 

Men sötvattenskylning i liporna finns inte längre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Jag menade att man kan konvertera själv på limporna...även om man inte kan få det orginal så kan man göra om kopplingarna själv..

Förmodligen har man bytt orginalväxlaren på/till motorn till en mindre och billigare för att sälja fler sötvattenkylningar men man har då oxå sparat in på kapaciteten att kyla...Så därför måste man nog ha en större växlare eller separat till limporna om man ska klara sig på orginal...

Tilverkarna gör allt för att det ska bli billigare för kunden när han väl köper en motor, men dom ser inte kostnader som kommer på det sättet som vi köpare måste räkna med...

Jag hadde köpt en större växlare och kört helsött system(även om det inte är orginal)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok... hur funkar det?

Avgas/vattnet går ju ut ur limporna och kyler dem samtidigt... Måste man inte köpa nya limpor med sötvattenskylsystem i då?

 

Eller har jag missupfattat hela kylningen av liporna? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan ligger i hur vattnet lämnar limporna...

 

Dom är i gg så att det går att plugga, så att inte vattnet fortsätter med avgaserna ut.

 

Där sitter dräneringshål som du kan ta returen till växlaren ifrån...

 

Jag ska se om jag kan hitta en sprängskiss på limporna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur går vattnet in och ur limporna?

 

Är där en ingång och en utgång? Är utgången, kopplad med slang till avgasröret?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lite för låg upplösning på bilden i bullentinen...kollaar man på ritningen så ser man inte heller...

 

Skulle haaft ett par bilder på en riktig motor....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halvsystem passar på alla motorer, skulle inte satsa på en ny eller bättre begagnad naskin utan att sätta dit färskvattenkylning. Maskinen kommer upp i rätt arbetstemp som den är gjord för.

 

Helsytem (med limporna med i färskvatten kylsystemet)passar inte på vissa volvo maskiner.

 

När man tar med limporna (helsystem)så tar man in motorvattnet där normalt sjövattnet (utlopp från växlaren) går in och tar ut det i bakkant som normalt är pluggad för att koppla det tillbaka till värmeväxlarens motorsida.

Man sätter dit en heltäckande packning mellan limpa och kröks vattenkanaler, där går annars sjövattnet ut i kröken.Man ansluter sjö vatten utloppet från växlaren direkt till avgaskröken för kylning av denna och vidare tresport ut från båten ihop med avgaserna. Limpan är alltså avskiljd från kröken i detta fallet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är altså i bakkant på (heter det risers?)som man sätter en packning.

Sen låter man sjövattnet gå in i avgaserna efter den..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm.... lite svårt att förklara. Alltså avgaslimpan och kröken som också  benämns knä kan delas dvs är bultade ihop med varandra. normalt så går sjövattnet in i limpans kylkanaler via en slang och vidare in i knäts kylkanaler för att sedan blandas med avgaserna vid knäts mynning. Detta är även förfarandet med ett halvsystem. men vid helsystem så sätter man en packning som ej har urtag för kylkanalerna mellan knä och limpa, detta gör att limpan blir avskiljd från knät kylvatten mässigt.

I den anslutningen som sjövattnet gick in i limpan via slang kopplar man nu glykol vattnet för att få retur på detta vatten så tar man bort en bef plugg bak på limpan och sätter dit en slang anslutning så man får dit en retur slang för glykol vattnet.

Men sjövattnet måste ju nu komma ut någonstans och det gör det genom att ta bort en bef plugg på knät och anluter sjö vattnet där, dvs slangen som förut var ansluten till limpan. Så i detta fallet är det då bara knät som blir kyld av sjö vatten då packningen enl ovan blockerar förbindelsen knä-limpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte alltid så lätt att få till det som du säger.

 

Finns det verkligen ledig plugg i knäet eller måste man borra och gänga i en ny anslutning i knäet ????

 

För att genomströmningen ska bli bra i limpan ska man mata i vatten nertill och ta ut överst (alltså precis under pakningen som blockerar mot knäet) men där finns heller ingen anslutning.

 

Kör du i ändarna som du säger så blir det luftblåsa i toppen på limpan = inte bra alls.

 

Limpor och knä som är förberedda för slutet system har två nipplar intill övergången limpa/knä så man kan separera vattnet där.

 

Limpa/knä på denna motor är helt enkelt inte gjorda för slutet system och det kommer inte att funka bra utan massor med jobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt, bara beskrev principen. det som du skriver är en av anledningarna till att vissa volvo maskiner inte funkar med helsystem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...