drkick 0 Postad 13 Februari , 2006 ...det här med fartygsfärg,är det svårt att få tag i här i Sverige,tänkte låta båten ligga i några år. Hur mkt anoder äts upp per år i östersjön,på en båt som min? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spillan 0 Postad 13 Februari , 2006 Jag tror inte det är nödvändigt med fartygsfärg på din båt. För det första är det inte lämpligt att hantera färgen utan riktiga skyddskläder och friskluftmask vilket bara det är ett elände att hålla på med, och för det andra säljs inte färgen till båtar som inte är klassade som fartyg om man ska köpa den på något varv eller dylikt. Den inte minst viktiga grejen är också att fartygsfärg är svindyr. Det där med anoder kan jag inte mycket om men jag har ganska många på min skuta och dessa svetsades fast av folk på varvet där jag hade båten på i höstas. Harald Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 13 Februari , 2006 Svindyrt? Ja visst om du tycker att omkring 100 kr/l är svindyrt när man bara behöver måla vart fjärde år. Hur mycket kostar miljöfärgen som du måste måla varje år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
drkick 0 Postad 13 Februari , 2006 ...det är nog vettigt att svetsa fast anoderna,har båten i verkstan nu. Om man drar ut båten i friska luften vid bottenmålning så behövs kanske inte så mycket skyddsutr,låter min dräng utföra målningen,han är van att hantera gifter,han både röker och snusar,måste bara få tag i färgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser