bollem 0 Postad 13 Februari , 2006 Funderar på en htbåt, undrar vad som är bästa köpet av tex ryds camping och örnvik 550? Har ca 40.000:- att spendera. Vi är två vuxna och två barn(9 o 13) Alla sorts tips är tacksamma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bollem 0 Postad 13 Februari , 2006 Hur dåliga är egentligen en uttern 495ht i sjön, har hört att dom är väldigt rangliga. Kul att höra av någon som har en. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jawo 0 Postad 13 Februari , 2006 Hej Bollem, Hur har du för avsikt att använda HT-båten? Dagturer, enstaka övernattningar eller semesterresor? Vad har du för behov av fart? Har du för avsikt att ge dig ut på öppna vatten? Lite äldre hardtop-båtar ger mycket båt för pengarna och kan användas på många olika sätt. De är dock inte särskilt lämpade som passbåtar för korta sträckor då de oftast är krångliga att ta sig i och ur; smala skarndäck eller trånga luckor. Själv har jag flera olika båtar, bland annat två hardtop-båtar. Dels en Crescent 525 med 30 hk som ligger på västkusten. Den är stadig och trevlig men går inte särskilt fort om man är några stycken. Dels en Finnsport 540 med 85 hk i Stockholms skärgård. Den är också stadig och trevlig. Går förvånansvärt mjukt i sjön även om man drar på. Perfekt för helgturer med enstaka övernattningar om man som vi inte är fler än två personer. Skulle nog bli jobbig för längre semestrar om man är fyra personer. Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter0152 0 Postad 13 Februari , 2006 Hej. Jag vill slå ett slag för ryds camping,(ej äldre än -76 tror jag)det syns på skrov och interiör.Men det är viktigt att man vet vad man ska ha båten till. mvh peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bollem 0 Postad 13 Februari , 2006 Jag hade tänkt mig kortare utflykter för att bada och fiske, inte så viktigt att kunna sova men skulle vara mysigt med ett krypin för att fika lite. hur många knop den gör är inte heller viktigt, då är det bättre med en stabil båt då kompisar till ungarna brukar följa med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lanternan 0 Postad 13 Februari , 2006 Hej Jag har en Nordan 18 som jag ev kommer att sälja. försedd med en Mercuri 50 HK 1992 med powertrim nyren elsystem. Marknadspriset har jag ännu ingen susning om. Finns på Orust. HT- båt är ju bra för man har någonstans att krypa in om det blir dåligt väder eller om man vill ta en tupplur. Annars så vill ju ingen sitta inne när det är gôtt väder och då han det bli trångt i aktern. När ungarna var små så övernattade vi ibland i båten men det blir trångt men det går om alla vänder sig på en gång. Hälsningar Kjell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bollem 0 Postad 13 Februari , 2006 Den såg intressant ut, frågan är ungefär vilken prisklass den ligger på? Skulle tro att min budget spricker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 13 Februari , 2006 Hej, vi började också med en HT-båt. Köpte en äldre med nyare motor. Örnvik 550-HT från 78 med en Mercury 40hk från 95. Båten kan man alltid fixa till, plast eller trädetaljer, huvudsaken är att motorn är nyare, välskött och servad. Hade den i tre år till dagutflykter, bad och fiske. 4 i familjen. Funkade perfekt. Givetvis lite rank om alla stod/satt på samma sida eftersom den är lätt och flatbottnad men i gengäld är den lätt att köra och få upp i halvplaning. Gick drygt 20 knop med 4 pers packning. Fick ge 46.000 inkl Fogelsta-trailer. Se bilder; http://www.maringuiden.se/u/ulfa/;action=fotoalbum&id=653 Jag var mycket nöjd //Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bollem 0 Postad 14 Februari , 2006 Någon som vet vad det hät är för båt? Hittar inget info om den någonstans. http://www.blocket.se/vi/7296914.htm?ca=4_s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
salcin 0 Postad 4 Juli , 2010 Varför inte en Oldenburg 17 (5,35 Båtlängd). Konstruerad av Bo Oldenburg som ritat lite båtar åt Ryds mfl. Har en hög HT med bra rymd för rörelse, till skillnad mot många liknande båtar med samma längd. Höga akterfribord som är bra om man har barn. Prisvärd mht mycket annat som säljs och att den är svensk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser