Sejsa 0 Postad 24 September , 2006 Personligen valde jag att försöka klara mig helt utan något ekolod alls ännu en säsong (har haft vanliga tidigare), men det känns klart begränsande att i stort sett inte ha en aning om hur djupt det kan vara under båten, och helst skulle jag ju vilja veta djupet långt i förväg. Råkade ut för en överraskande stöt i augusti när jag trodde mig köra på samma ställe som jag gjort i decennier tidigare. Orsaken är sannolikt den att vassarna på vissa ställen här i sjön börjat bete sig som håret på mången åldrande man - de tunnas ut och försvinner. Förr kunna man på ett ställe (för att undvika ett grundare parti längre ut) mycket säkert köra ett par meter utanför/utmed en tydlig vasslinje, som nu alltså i stor utsträckning utplånats... och tydligen kom jag istället nu lite för långt in så att båten törnade emot och skuttade till lite. Antagligen var hindret ändå inte grundare än att det tog på järnskenan under kölstocken, ty jag har inte märkt av några skador. Hur har det gått för er med framätseende ekolod, t.ex. SeaManiac ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser