Sejsa 0 Postad 12 Februari , 2006 Jag skulle vilja ha ett framåtseende ekolod till min gamla 8-meters högsjösnipa i trä. Har sökt lite på webben och (förstås) råkat på Echopilot FLS, men de tycks egentligen inte visa någon tredimensionell bild. Det vore ju suveränt att ha ett ekolod som också visar exakt i vilka riktningar det finns grund, deras utbredning och djupet där. Finns det några sådana ekolod till överkomligt pris? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 13 Februari , 2006 Har ett Interphase Probe du kan läsa om mitt lod på hemsidan. Klicka här... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sejsa 0 Postad 13 Februari , 2006 Tack för svaren och välkomnandet! Ett överkomligt pris skulle väl kunna vara typ ända uppåt 16.000:- ...om jag verkligen finge egenskaperna jag önskar. Wreckfindern tycks ju endast förmå visa tredimensionell bild av utsikten rakt ut åt ena sidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeCanard 0 Postad 14 Februari , 2006 Hej, jag har nog tjatat om detta förut och är medveten om att det finns de som är övertygade om de frammåtseende ekoloden förträfflighet. Men.... De fysiska begränsningarna som ett frammåtseende ekolod belastas av är att man inte kan vinkla givarens lobvinkel alltför mycket, för då får man störningar från vattenytans undersida. Eftersom vatten och luft har olika akustisk impedans reflekteras ekolodets signaler då pulsen försöker passera mellan de olika medierna (vatten och luft). Man kan tycka att en plan vattenyta inte borde vara något problem men den består ju av miljarder vågformer, stora som små, där det alltid kommer att finnas ytor som av ofördelaktig karaktär som reflekterar signalen. Begreppet platt vatten gäller inte här. Och vinklar man ner givaren tillräckligt mycket för att få bort vattenytans störningar så blir resultatet att man har ungefär en båtlängd på sig att få fullstopp innan det smäller. Det bästa och enklaste sättet att undvika färg på grunnorna är nog att titta i sjökortet. Det bästa och dyraste sättet, förutom en regelrätt sonar som ju inte är ett navigationshjälpmedel utan ett verktyg att hitta fisk med, är sk. bottom-mapping, vilket kräver tillstånd från vederbörlig (?) myndighet och är skitdyrt! Någonstans mittemellan har vi ju de 3-dimensionella modulerna i Maxsea och liknande. /LC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 14 Februari , 2006 Ett vanligt ekolod om man säger så är ju totalt värdelöst såvida man inte fiskar eller ngt sådant.. för står det noll på lodet så är det ju försent ändå :-D inte sant?... det blir att skicka fram tjejen som utkik i fören tills dom framåtseende loden blir billigare. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 14 Februari , 2006 LeCanard! Ditt teoretiska resonemang är säkert korrekt, men det motsägs av praktiska erfarenheter. Echopilot har har fått goda testresultat i flera olika båttidningar. Flera användare, av vilka jag känner några personligen, har uttalat sig positivt i olika sammanhang. Kanske är det med framåtseende ekolod som med humlans flygförmåga: Enligt noggranna beräkningar kan den inte flyga, men lika förbannat är luften full av surrande humlor vackra sommardagar. Visst har loden sina begränsningar: Sjögång, hög hastighet, feltrimmning av båten etc. Men humlan kan ju inte flyga i alla väder heller. Framåtseende ekolod har nog sin största potential när man letar sig fram innanför tremeterskurvan för att komma in i den där fina viken, eller när man långsamt tuffar fram på upptäcktsfärd i dåligt sjömätta områden (t.ex. öster om Gräsön!) Hoppas att ditt inlägg är, just det; en anka, eftersom jag ser fram emot min första sommar med ett Echopilot Silver ombord. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeCanard 0 Postad 14 Februari , 2006 Lycka till. Bara att grattulera. /LC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sejsa 0 Postad 14 Februari , 2006 Problemet med reflexioner från vågbildning kanske blir större ju större vågorna är? Min båt är fånge i en insjö - där våghöjden sällan torde överstiga 1 meter - över vilken det visserligen finns mer eller mindre privat upprättade sjökort, men med den självklara begränsningen att endast de grund som upprättarna råkar känna till (eller anser farliga) finns med. Grunden utgörs av allt att döma ofta av flyttblock o.dyl som är hart när omöjliga att upptäcka optiskt i förväg, utom vid sällsynta tillfällen. Vid mulet och lite blåsigt kan det ibland kännas omöjligt se dem även om de ligger rakt under relingen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 14 Februari , 2006 Ja, du sjörövarn! Det är fullt möjligt att Humlans Flygförmåga är en skröna. Jag kan inte f.n. hänvisa till några nogranna beräkningar. Kan du visa att det är en skröna? Gör det detsamma förresten. Jag använde HF lite skämtsamt som en metafor för att peka på att teoretiska överväganden inte alltid kan ersätta experimentella data. Probieren geht immer ûber studieren som tysken säger. Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 14 Februari , 2006 Det där var kul. Faktoider-hemsidan hamnade omedelbart bland mina favoriter. Tack ska du ha! Men faktum är ju att länken visar just det jag skrev: Noggranna beräkningar visar att humlan inte kan flyga. Att sedan ännu mer noggranna beräkningar visar att den KAN flyga är ju en annan sak!! Ursäkta lite Off Topic, men kunde inte låta bli! Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sejsa 0 Postad 5 Mars , 2006 Har jag förstått saken rätt finns det inga framåtseende ekolod som visar bottnen i någon slags tredimensionell framställning, till ett pris som inte drastiskt överstiger det för Echopilot FLS ? För den händelse jag skulle köpa ett Echopilot FLS funderar jag över risken att köra sönder den dyra givaren som ju, till skillnad med de vanliga ekolod jag haft förr, måste sticka ner under båtbottnen? Eller går den möjligen att hissa upp en bit om man måste lägga till där det är grunt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 5 Mars , 2006 Det finns en snikvariant. Man köper ett beganat vanligt lod, fäster givaren, så att den mäter framåt, på lämplig pinne som monteras utefter skrovsidan, göres lämpligen vridbarför att titta åt sidorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sejsa 0 Postad 5 Mars , 2006 Har du testat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 5 Mars , 2006 Ja jag har provat för flera år sedan. Funkade någorlunda, har numera ett Interphase Probe framåtseende. Se tidigare inlägg 13 jan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 5 Mars , 2006 Bra fråga. Öppnade kartongen för att kolla. Givaren löper i en skrovgenomföring av plast och tätar med två O-ringar inuti denna. Man kan dra in givaren en bit med bibehållen tätning, men tyvärr är genomföringen för kort för att man skall kunna dra in den helt. Idiotiskt! Konstruktören har tydligen tänkt med fel kroppsdel. Men det kanke finns hopp! Genomföringen liknar mycket de genomföringar jag sett för Silvas loggar och lod och de är, vill jag minnas, längre. Skall till Allt för Sjön i morgon och då skall jag kolla om man kan använda en sådan. Återkommer. Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sejsa 0 Postad 7 Mars , 2006 På http://www.frigus.se/echo/ finns lite bilder och info om de olika givarna till Echopilot FLS. Kanske finns det bättre möjlighet att vid behov kunna hissa Standard XL till en tryggare position? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 7 Mars , 2006 Japp! Kollade just med Frigus på mässan. XL går att dra in helt, men inte standardgivaren! Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sejsa 0 Postad 8 Mars , 2006 Intressant! Fick du intrycket att givararmaturen är konstruerad för att givaren ska kunna hissas upp, eller att det kanske bara har råkat bli så att det går? Finns det ordentlig tätning även i uppdraget läge, samt något som säkrar givaren där så att den plötsligt inte ploppar ur helt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 9 Mars , 2006 Nej, jag tror inte att konstruktören ens har tänkt tanken. XL varianten har en längre genomföringshylsa i mässing för att passa i båtar med tjockare botten, t.ex. träbåtar. För att få det hela att fungera har man varit tvungen att konstruera en längre givare. När man drar in denna helt kommer en av två, eller möjligen två av tre (Det fanns ett tomt mellersta o-ringsspår i demoexemplaret på mässan, men Friguskillen kunde inte riktigt förklara varför) o-ringar att täta mot hylsan. I det läget finns inget som hindrar att givaren ploppar ut utom friktionen. Även om risken inte är så stor skulle jag nog säkra den på något sätt om jag skulle köra längre sträckor med indragen givare. Det är ju ganska enkelt att fixa till någon sorts clips eller bygel som låser. Kolla www.frigus.se/echo/index.html Där kan du se givarna på bild med mått. Jag kommer att förhandla med Hjertmans, eller Frigus direkt, om byte av min givare mot en XL, eftersom jag tycker att det idiotiskt med en givare som inte kan dras in helt. I mitt fall känner jag inte så stort indragningsbehov när jag kör, men däremot när båten skalll lyftas. Sea Maniac. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sejsa 0 Postad 9 Mars , 2006 Tack för rapporten! Skulle det inte gå att tillfälligt ersätta givaren med en blindplugg vid lyften? Min båt lyfts inte, utan åker kärra i och upp så där skulle nog riskerna vara minimala. Däremot brukar jag försöka ta i land på något nytt ställe för att grilla mest varje fin eftermiddag på sommarens båtresor, och skulle jag fortsätta som hitills vore det säkerligen ofta riskabelt för en utstickande givare. Och det vore ju bra om man verkligen kunde använda ett framåtseende ekolod som hjälpmedel även då, så jag funderar på om jag skulle kunna ordna till något slags avbärarskydd eller vad man ska kalla det. Jag har skissat lite löst på att klyva ett rör på längden som kunde bilda som en vågrätt placerad huv under den utstickande givaren. Eftersom den ska kunna titta från rakt ner och framåt måste huven förstås fasas så att det möjliggörs. Eftersom huven inte får skymma sikten för givaren kan den ju långt ifrån helskydda givaren, men borde kanske ändå kunna skydda skapligt mot ev småsmällar vid ändå försiktiga landstigningsövningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 10 Mars , 2006 Jodå jag brukar också köra in på mysiga okända ställen, det är därför jag har köpt Echopiloten. Men jag har ett drev med propellrar som sticker sådär 40 -50 cm under båtens botten och det kostar mycket mer att paja än en givare så risken att jag dunkar på något med givaren är nog inte så stor. Men du måste väl ha en propeller och roder att ta hänsyn till. Om du placerar givaren långt akterut, där den skall sitta enligt boken, och dessutom inte längst ner i botten utan på skrovsidan borde väl risken inte vara så stor för dig heller? Men jag vet förstås inte hur din båt ser ut och röret låter som en bra idé. Blindpluggen är en lösning som finns bl.a. på loggivare för att man skall kunna dra upp dem för rengöring, vid lyft etc. Jag har testat, men det är så förbannat nervöst när vattnet sprutar in så man fumlar gärna med pluggen och då blir man ännu mer stressad. Resultatet brukar bli våta byxknän och en hel del vatten som skall tillbaka till havet igen. Getting too old for that kind of shit!! Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sejsa 0 Postad 10 Mars , 2006 Propellern sitter ovanför ett ganska grovt köljärn(?) som sträcker sig underst utmed hela kölstocken(?). Och rodret står i sin framkant ovanpå köljärnet, så både propeller och roder är tämligen väl skyddade. Men snipan är - som väl de flesta - bredast typ på mitten så givaren måste nog placeras framför båtens halva längd. Ang att skydda sig mot oönskat inströmmande vatten vid användning av Echopilot-givare har jag råkat på sidan http://www.nauticat.nu/teknik/ekolod/ekolod.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sejsa 0 Postad 14 Mars , 2006 De där monteringsanvisningarna i boken du nämner - de skulle jag gärna vilja se - vet du om de finns tillgängliga på webben också Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nuklex 0 Postad 15 Mars , 2006 Kan man inte montera lodet som vanligt och sen backa in där man inte vet hur botten ser ut?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 15 Mars , 2006 Har inte sett dem på nätet, men jag kan skanna in och skicka den svenska versionen, som fanns bifogad i förpackningen. Hinner inte just nu, men den kommer. Tack för länken till Nauticatsidan förresten. Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sejsa 0 Postad 28 Mars , 2006 Hjärtligt tack för leveransen! Under skötsel i anvisningarna står att man ska hålla givarens packningar och låsring rena och väl insmorda med vattenfast fett. Det låter lite märkligt tycker jag - är det några O-ringar som avses med packningar? Och vad är det för låsring de syftar på egentligen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 29 Mars , 2006 Antagligen en dålig översättning från engelska. Med packningar menas, precis som du trodde, två (på Standard XL tre) O-ringar som sitter i spår på givaren och tätar mot genomföringshylsan. Låsringen är en mutter med samma gängdimension som hylsans och som har en fläns som låser fast givaren och hindrar den från att glida upp. Fick förresten min Standard XL från Frigus i veckan. 1000:- plus moms i tillägg för att kunna dra in givaren utan läckage!! Konstruktören av originalgivaren skulle tvingas gå på plankan! Eller kanske få löneförhöjning som tack för ökade intäkter? Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sejsa 0 Postad 29 Mars , 2006 Kan man verkligen förvänta sig att de framåtseende (ekoloden) ska bli avsevärt billigare inom några år? Hur har prisutveckligen sett ut hitintills? Om jag trodde att jag nästa år kunde få ett framåtseende som även visar riktningar, för samma pris som de billigaste enbart framåtseende betingar nu, skulle jag gärna avvakta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sejsa 0 Postad 2 April , 2006 Du skrev:Låsringen är en mutter med samma gängdimension som hylsans och som har en fläns som låser fast givaren och hindrar den från att glida upp. Är det alltså en avsats på själva givaren? (Det kanske fanns någon bild av det på Nauticatsidan som jag tipsade om, men den tycks tyvärr ha försvunnit.) Isåfall nödgas man alltså gänga loss muttern helt för att hunna hissa upp givaren? Har du kommit på något bra knep att spärra givaren i hissat läge? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sejsa 0 Postad 26 April , 2006 Hur funkar de här framåtseende ekoloden med vattenväxter? På många lite äventyrligare, grundare ställen som jag skulle kunna tänkas försöka ta mig fram om jag hade ett framåtseende ekolod växer det nog också grejer upp från bottnen här och var, och det vore ju inte så lyckat om växterna också ser ut som grund på skärmen...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser