Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Yamman

Hjälp sökes

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en ryds 510 Gt från 1996. Nu sitter det en johnson 60 hk 2-takt på och jag tycker det är för dåligt.

Jag har nu hittat en honda four stroke från -96 till bra pris. Problemet är att motorn väger 175 kg tror jag att rekommenderad motorstyrka på en ryds 510 Gt är 70 hk.

Så min fråga är, vågar jag hänga på en 90 hästars fyrtakt på denna båten?

Tacksam för alla svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HeJ!!!

Jag hade nog inte vågat hänga på så mycket överlass på Rydsen... Inte änns med kraftigt förstärkt akterspegel hade jag vågat detta... Om något skulle hända så är Försäkringen iaf körd i botten = Ingen ersättning...

E osäker på vad din båt får ha i antal kg o max hk men en 90hk 2-takt ska den laa stå pall för... I dagens läge är det en mycket dålig affär att köpa en ny 4-taktare sattsa hellre på en Direktinsprutad 2-takt...

Men jag antar att du är ute äfter en Bättre Beg... Hade köpt en bättre beg 2-takt i detta fallet... Mycket motor för lite pengar och lätt servad...

Lycka Till...

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Igen!!!

Gjorde en snabbsökning och jag tror jag hittade en likvärdig ryds... Det står Rekomenderad 75hk iaf...

En normal 70hk väger runt 100kg... Tror fortfarande att 175kg 4-takt är lite förmycket i detta fallet...

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

heeej...

tillverkaren rekomenderar max 70/hk på din båt, precis som du säger....men jag har hört att man utöka med 15% på dom flesta båtar!Jag skulle nog inte chansa med att hänga på en såå pass tung fyrtaktare iaf....

jag skulle nog se mig efter någon bra tvåtaktare,som inte är såå pass tung

med tanke på försäkring.....osv. Å ena å andra sidan får du ju en rappare å roligare båt med tvåtakt...2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har hört att den rekommenderade högsta hk är för att

en ovan ska kunna köra båten och klara av den.

Kan ha fel.

Om man vill ha den försäkrad med en starkare så säger

nog försäkringsbolaget ifrån.8.gif\

Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Inte för mycket vikt!!!! Här kommer ett tips från en Ryds 475 GTS / 70 Evinrude 1990 ägare, gör det som jag inte har fått gjort under 16 år, Kolla vad försäkrings bolaget säger om 80 eller 90 hk, sälj Johnsonen på ngn större sajt, köp en beg. Yamaha 2-takt 80 eller 90hk några år gammal så lär du få en kanonbåt... smiley-wink.gif\ 
Sjösätt, provkör o känn efter så märker du om du behöver förstärka akterspegeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är inte 510gts ungefär samma båt. Jag har en sån från 99 med en 90hp honda på 174kg. 511gts är ju också samma båt och där får du ha på 90hp. den enda skillnaden tror jag är att 511 har fast tank...

Jag har precis köpt min båt å det verkar som om den har hållt, för motorn hänger iallafall kvar å va det gällde försäkring så var det inge problem alls....3200 kr helförsäkring, året.

Kolla med Ryds så får du se vad de säger om skillnaden på 510gt,510gts och 511gts.

Skriv gärna vad Ryds har att säga om du tar kontakt.

Hat bra mina vänner!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det spelar ingen roll... Din båt är typad och godkänd för 90hk d är inte hanns... Så hur man än vrider och vänder på d så är det lite risky att hänga på ett sånt överlass... Kan hålla kan braka, Skulle du chansa???

Försäkringsbolaget godkänner till 90% säkerhet icke detta då det görs helt på eget bevåg så chans till ersättning vid eventuella skador är minimal för att inte säga obefinterlig...

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ne du, tyvär så ä min typad för 75hp precis som hans å försäkrings-bolaget hade inget alls emot att försäkra den. Det blir lite dyrare men inte alls farligt mycket mer....

Jag har en 510GTS, 511GTS är typad för 90hp och det enda som jag vet är skillnaden ä att den har en fast tank.

har den inte brakat på sju år så ska det mycket till att den brakar nu.

kolla på blocket så får du se att det finns många med 90hp maskiner monterade.

Jag och många mer har redan chansat. gissa om jag blir förbannad om den brakar!!!

hej

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta.... Trodde du hade en 511gts läste lite för snabbt bara för 511an är iaf godkänd för 90hk iaf vad man kan läsa på ryds hemsida... Så d kan gå hmmm Sorry...

D jag vill komma till är bara att man ska va medvetet berädd på att det kan gå sönder. Och att man ska ha kontakt med försäkringsbolaget om vad man gör för modifieringar på båten utanför gällande föreskrifter. samt att man får ett skrifterligt godkännande från försäkringsbolaget då ord inte är värt ett piss när väl saker och ting börjar haverera och någon ska betala för partyt...

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tack för alla snabba svar. Skönt att rådfråga lite och kunna få svar som ger beslut. Jag har nu hittat en 75 hk honda four stroke istället. Bra pris på den och tillsammans med Era svar så lutar det åt att det blir den.

Ha en skön båtsommar med Er.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Ryds 530 Gt som jag har en Yamaha 100 Hk V4. Inga problem, det va ngt försäkrings bolag som inte ville försäkra den, men dom va dyrast ändå så det blev if och det va inga problem för dom. Min bror har en Ryds 511 gts och den har han en 115 Hk på och det är heller inga problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Hondas 90hk och 75hk väger lika mycket, då kan du lika gärna sätta dit en 90hk

Det är ju vikten som är det oroliga i detta fallet.

mvh. Markus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis va jag hade tänkt å skriva. Båda två är en honda civic motor å borde då väga det samma!

Kör på 90hp maskinen!!

ha de

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt en ryds försäljare, så är akterspeglen starkare på 511 gemfört med en 510. Om det stämmer eller inte vet jag inte.

Själv tänkte jag hänga på en 90hk på min 510GTS.

Tror även 511 har hydral styrning, det har inte 510. 

mvh / 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen..

Mycket riktigt som ni säger så väger en 90 hk och en 75 hk honda lika mycket... Jag undersökte saken närmare nämligen..

Nu har jag också pratat med en rydshandlare ang detta.. Han svarade att under den tiden -96 så räknade man max motoryp i tvåtakt. Alltså motsvaranade 75 hk i tvåtakt kanske bara väger 115 kg. Men han sa också att han monterade på fyrtaksmaskiner på dessa båtar. Dock tyckte han att om man skulle ha fyrtakt så skulle man leta efter en som inte vägde så mycket, 175 kg var i högsta laget tyckte han. Så, finns det märken på utombordare som är lättare? Vilka i så fall..

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...