Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
teamalgen

givarproblem

Rekommendera Poster

Hej alla båtägare i Sverige. Hösten 05 köpte jag en begagnad Ryds 435 FC. Med båten fanns ett ekolod Humminbird Wide Onehundred. Säkert en gammal sådan. Fungerar men vid hög fart lossnar givaren i sitt läge säkert så att beslaget är utslitet. Nu finns det inga pengar till ett nytt ekolod köpte en ny motor Tohatsu 30 hk 4-taktare. För att återgå till problemet med givaren kom med förslag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att du har ett akterspegelsmontage.

Är det givarens plast som är slitet eller är det delen som sitter på akterspegeln?

/LC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rätt gissat (akterspegels....) Givaren lossnar i sitt fäste förmodligen utslitet. Kan man borra och sätta en genomgående liten tunn skruv eller limma. Tack för visat intresse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det brukar finnas fästen som reservdel...kolla med leverantören...

Peo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra idé värt ett försök. Man vill ju att det ska fungera när mina planer för nästa vecka blir Vättern-trolling

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gissningsvis passar ett vanligt Airmar-fäste. Så länge det inte är själva givarklumpen som pajjat behöver man nödvändigtvis inte välja just det fabrikat på ekolod man har. Airmar tillverkar givare till många på marknaden förekommande märken.

/LC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ytterliggare hjälp. Ett otroligt smidigt forum det här på maringuiden. Blev medlem den 9/2-06 och idag var det första gången jag prövade detta. I vårt långa land finns det  proffs  på det mesta så än en gång tack

/ta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett Alternativ

Det går bra att sätta en akterspegelsgivare innombords i en plastbåt med enkellaminat. Stoppa givaren i en plastpåse med vatten lägg den mot skrovet på lämpligt ställe. Fungerar det så är det ok. Det kan tex finnas luftblåsor i laminatet eller annat som stör. Det är också viktigt att man lägger den på ett ställe där botten är så plan som möjligt.

Kan kanske va problem vid höga farter (planingsläge) om den del av båtbotten där givaren sitter inte har kontakt med vattnet. Men vid trolligfiske går det väl inte så fort - eller? 

Fungerar det inte tillfredställande  prova på ett nytt ställe. 

När du vet att det funkar och givaren är torr, sätter du fast den med silicon som täcker hels givarens yta. Se till att det inte blir luftblåsor i siliconen. Snåla inte på siloconen.

Jag har gjort så på en plastbåt jag har. Ekolodet var ett Fischfinder med akterspegelgivare som jag fick i samband med ett annat båtköp. Fungerar utmärkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

lim kanske är ett enkel lösning

Vid trolling går det ju inte så fort *L*och då fungerar det men för säkerheten så vill jag att det funkar. 

Tack alla ni som har lagt ner intresse på mitt problem. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...