Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
graneld

småbarn till sjös

Rekommendera Poster

Hej jag undrar om det är någon som har erfarenhet av småbarn till sjös, har en kille på ca 3 och jag ska köpa en ht av något slag, skarndäcken är väl rätt smala så en lucka fram underlättar väl säkert en hel del? Men o andra sidan begränsas ju utbudet radikalt på båtarna för de flesta har ju inte lucka. Är jättetacksam för råd o tips om barn på sjön då grabben och jag kommer att vara mycket själva på sjön.

vänligen / Hasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjaba...sätt på killen en väst och låt honom gå ombord, drullar han i så lyft upp han och testa igen,och igen, och.etc...barn lär sig fort, snabbare än vuxena

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Och för guds skull, låt inte ungen sitta frame i fören och dingla med benen utanför som jag har sett alldeles för många göra(märkligt nog bara på västkusten...) 

Jag har också uppmärksamat detta...Vad är det för PUCKON som låter sina barn sitta i fören och dingla med bena? Oansvarigt vill jag säga...Skärpning!!! ta mig fan..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är absolut inga problem att ha barn med i båten, de lär sig snabbt hur det fungerar.

Det där med skarndäcken klarar han troligen bättre än dig. Visa honom hur det fungerar och han lär sig otroligt snabbt. Jag körde med regeln att barnen endast fick gå på skarndäcket när vi låg förtöjd.

Att tänka på är också att ha med sysselsättning som han kan roa sig med när han blir uttråkad av att bara åka omkring.

Mina ungar har haft med sig leksaker som de själv har kunnat sysselsätta sig med. Den erfarenhet jag har är att de har mer tid att verkligen leka när de inte blir störd av allt annat som pockar på deras uppmärksamhet.

Som tidigare nämnts flytväst på!

Försök att hitta en flytväst som är lagom, tänk på att barn rör sig mycket mer än vuxna och att han skall kunna röra på sig ganska obehindrat.

Lycka till/Susanne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tusen tack för alla svar,har ej haft båt tidigare så jag är lite villrådig men nu känns det bättre tack en en gång/ Hase

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett super tips ....

Ha 2st flytvästar till din pojk ( alltså en extra  hehehe)

En blöt flytväst en j-ligt obekväm och kall flytväst .....

Kan bli en del blumsar i början ,

se till att ha en extra och torr med dig !  

PS. det ät alltid kallt på sjön , tänk i dom banorna . DS

JSR

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En cykelsits / bilbarnstol kan vara ett sätt att hålla fast grabben i besvärliga situationer, även trygghet (för båda...)

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi hade en ht båt , det var en Cresent 635 och den hade en stor och bra lucka att kliva upp och ner i!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej jag har två grabbar som alltid ska va med mig på sjön.o en sak som jag lärt dom de är använda hinken om dom skulle bli nödiga.kan tyckas vara en skitsak men ack va bekvämt att slippa fara i land förtöja båt osv.mvh rillez

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ungar i båten... inga problem. Jag, min lillebror och min lillasyster har alla i stort sett vuxit upp på sjön. Man druttar i ibland men som sagt man lär sig.

Cykelstol (som någon nämnde) fastmonterad är mycket bra. Där kan man spänna fast barnet när båda föräldrna behöver rikta sin uppmärksamhet på annat, ex. lägga till, slussa, mm. 

Sitta i fören smiley-laughing.gif\ får jag försvara lite. Det är jättekul. Både jag och mina syskon har gjort det ofta när vi var små. Dock skall man tänka på att alltid ha på sig flytväst och ha ena benet runt en av stolparna i förpulpeten. Att ha båda ben på samma sida så att man kan glida ur är lite farligt. Självklart skall man inte låta för små barn sitta där men när man är lite äldre och har vett på sig att hålla i sig ordentligt så har det aldrig varit någon fara. Men allt är avväganden. Blåser det för mycket eller går det för mycket sjö så skall alla inklusive vuxna hålla sig i sittbrunnen. Detta var då en segelbåt i lungn gång. Skulle aldrig låta mina framtida barn sitta i fören på en motorbåt i 20 knop.

men men... upp till varje förälder att bestämma hur beskyddande man skall vara. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...