Hellas 0 Postad 11 Februari , 2006 Har införskaffat en 70l plasttank som jag tänkt installera i båten. Nu e bara problemet placeringen. Antingen kan jag vara lat och placera den bak där den faktiskt passar perfekt. Eller så kan jag jobba mig med att placera den fram där betydligt mer jobb krävs. Mina planer är att installera den fram för att få lite mer vikt fram och inte allt bak, där sitter ju redan 180 kg motor. Tilläggas ska även att utrymmet fram är ganska stort men blir i princip värdelöst eller iaf krångligt att använda vid denna placering. Det jag funderar på nu är om det verkligen är värt besväret att placera den fram. Blir det så stor skillnad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DeLorean 0 Postad 11 Februari , 2006 Jag skulle sattsa på att montera tanken i fören, du kommer lättare i plan och får bättre jämnvikt (så länge tanken är full) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 494 Postad 12 Februari , 2006 Men när du väl är i planing bör merparten av vikten ligga i aktern (gäller de allra flesta båtar)....för bästa fart och gång i vattnet. Så mitt tips är att du lägger den i aktern om du inte har problem med att komma upp i plan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hellas 0 Postad 12 Februari , 2006 Nja att komma upp i plan e ju det minsta problemet. Båten är 5,2m och har en 175Hk motor... Men är det inte lättare att plana i lägre hastighet om man har mycket vikt fram, eller spelar inte det någon roll när man väl planar. När jag väl planar kan jag ju dra av gasen nästan 1/3 och fortfarande plana. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 494 Postad 12 Februari , 2006 Nej, du har inte lättare att behålla planingen med mycket vikt fram. Det är oftast så att båten då snabbare sjunker igenom. Dessutom får du med vikten bak oftast en stabilare gång i vattnet. För mig verkar valet vara givet. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatrikE 0 Postad 12 Februari , 2006 Tråkigt om den skakar sönder när den ligger längst fram. 70liter blir en riktig brasa. Vill till att den sitter bra. Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hellas 0 Postad 12 Februari , 2006 Jo det e ju just det med. Bak kommer jag i princip inte behöva sätta fast den (givetvis gör jag detta iaf). Medans fram måste jag palla upp den ca 5 cm för att den ska få plats, blir ju lite mer ostabilt då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 14 Februari , 2006 Eller lägg tanken kring båtens tyngdpunkt. Då får du samma gångläge oavsett hur mycket bränsle du har i tanken. Har du tanken i fören ökar risken för läckage orsakat av slamming. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser