Erik_ 0 Postad 10 Februari , 2006 Hej! Jag tänkte fråga er på forumet om vilken trailer ni tycker jag ska välja till min båt. Båten är en Yamarin 435 Big ride och är 4,35 lång, 1,75 bred och väger 210kg. Motorn är en 2-t 65hk Suzuki -91, vet inte vad en sån väger? Sen sitter det en fasttank på närmare 50 liter i och batteri samt stereo. Jag har bara kollat på Eu trailers, obromsade för att slippa kärvande bromsar etc. Jag har fått priser på en Tk trailer Bt 650, En motsvarande Reko 650, och en Fogelsta 654u. Priserna: Tk: 10 900:- Reko: 11 000:- Fogelsta: 10 500:- Den trailer jag tycker verkar vettigast är Fogelsta, den verkar vara lite mer gedigen och rejäl. Alla trailrarna får lasta 450kg och är ungefär lika stora. Nu vill jag veta vad ni tycker om dom och om priserna verkar normala? Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 10 Februari , 2006 Hur mycket får bilen dra obromsat? (Ska stå i regbeviset) Känns som du får låg marginal på vikten! 300kg utan motor, ankare, svärmor osv... ;-) Skämt åsido, kolla ordentligt vad båten väger driftfärdig, annars kan det bli fel. 750kg borde bli bättre, skiljer priset mycket? Resonemanget om bromsarna är inte dummt på båtvagn. //Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatrikE 0 Postad 10 Februari , 2006 Kolla vikten kan vara så att eu-kärran bara får ta hälften av vad man får ta med bromsad. Som med min bil 1200 bromsad och 600kg eu-kärra (obromsad). Kan ha fel.Se vägverkets hemsida. Mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Erik_ 0 Postad 10 Februari , 2006 Okej, men med en obromsad 750 så måste bilen väga minst 1500kg.. Fogelsta är mer rejäla och väger då mer, men det är inte till någon nackdel som jag ser det. Den skumpar ju inte lika mycket på vägen när du inte har båten på den. Sen något som säljaren sa, att på Tk så ramlar ofta ljusrampen av då den inte är hel där bak och inte har någon bra lösning på fästena. Det var dels därför jag ville ha en Fogelsta, men jag vet inte vad ni tycker? Priset är det okej? Båten 210kg Motor 80kg? Fulltankad tank 50kg Batteri, stereo, slutsteg, baslåda 40kg Summa: 380kg och max är 450kg.. Fast då är ju inte svärmor medräknad Felet är att min bil inte väger så pass mycket. En 650 och 750 kostar lika mycket och dom skiljer sig bara i maxlast (100kg skillnad). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Immeln 0 Postad 11 Februari , 2006 Hej, Intressant fråga! Har också funderat och försökt reda ut det här med så kallad EU trailer. Följande gäller faktiskt. (se vägverkets hemsida). Har själv en bil som bara får dra 670 kg obromsat, står i registrerings pappren. Nu är det så att jag har köpt en TK trailer EU=obromsad maxvikt 750KG. Men den faktiska totalvikten på släp och båt överstiger inte 670kg om jag inte har full tank på 80 liter och massa annat i den så jag kör lagligt tror jag. Rätta mig om jag har fel. Den som kört en bromsad trailer vet att det nästan varje år är ett littet Hvt med sjösättningen om man kör den i saltvatten osv. bh paul Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Erik_ 0 Postad 11 Februari , 2006 Japp, det som Sjorovarn säger stämmer. Blir du stoppad på vägarna av farbror blå så ryker körkortet om du har för stor obromsad trailer. Annars om du kör med några kilos överlast på trailern blir det bara böter. // Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatrikE 0 Postad 11 Februari , 2006 Köpte en ny Tiki-trailer 1000 bromsad för 2 år sen. För lasta 750kg. Har inget problem med bromsarna än,får se vad dom säger på första besiktningen. Det svåra va att hitta en kärra som passade båten Shetland 535. Ganska platt i aktern. Det är precis att den inte tar i stänkskärmarna. Och en större nackdel är att kärran är så kort bakom hjulaxeln,så man måste backa ganska långt om det är för dåligt djup vid trailer rampen. Vilket det är där jag lägger i (mälaren). Försöker inte backa längre än till halva hjulnaven. Mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 11 Februari , 2006 Men om faktiska vikten (total plus överlast) överskrider lagliga enligt reg-papper då? Inte så ofta vägning sker vid vägkanten, men fasta platser kommer efterhand, dock i första hand för tunga fordon... /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Immeln 0 Postad 11 Februari , 2006 Tack för beskedet Rödskägg, jag tror på dej. bh Twistern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Immeln 0 Postad 11 Februari , 2006 Hej igen. Jo det var inte lite läsning men Jag hittade. tack för hjälpen bh Twistern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Erik_ 0 Postad 11 Februari , 2006 Jo, dom nya med vattentäta lager håller nog bra, men kommer det in saltvatten i dom så måste man spola ur dom och böka. Dels så kostar en bromsad mer och jag har inte ork att byta dom sen om det kärvar. Finns det ingen på forumet som har någon synpunkt om trailrarna? Tycker Tk, Reko och Folgelsta äv väldigt vanliga, så någon borde väl finnas? Någon måste väl ha någon fördel eller nackdel med sitt trailerfabrikat? Går gummihjulen sönder ofta? Är ramperna så dåliga om dom är delade? Har jag fått rätt prisuppgifter? // Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 319 Postad 12 Februari , 2006 Hej, ang släpvagnsvikt och Eu kärra, får köras max 80 om släpets totalvikt inte överskrider halva bilens tjänstevikt och inget annat står angivet i fält 71 på regbeviset ( Övrig info) Om du får dra ex 600 obromsat och släpet har en registrerad totalvikt på 750 så får du inte dra i 80 ens olastad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 12 Februari , 2006 Här står reglerna... /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Erik_ 0 Postad 12 Februari , 2006 Tack för svaret floyd! Äntligen har någon yttrat sig! Det verkar som att det blir en fogelsta 645U. Tack iaf! // Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Immeln 0 Postad 2 Mars , 2006 Hej. Får jag tränga mig på? Det stämmer inte att bilen måste ha en tjänstevikt på 1500 kg för att få dra en 750kg obromsat släp. Följande gäller; den totala vikten ( släpets tjänstevikt plus last) får inte överstiga den vikten du får dra obromsat. Till ex; min bil en peugeot 307 får enligt reg beviset dra 670kg obromsat, Jag drar en 750kg obromsat tksläp som har en tjänste vikt på 170kg, med båt och motor blir summan 667kg. Så jag får dra detta ekipaget. Men...... då får jag inte ha någott mer i båten. Hoppas du blir litte klokare på det här, hör annars av dig, jag har detta skriftligt från vägverket. mvh paul Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Immeln 0 Postad 2 Mars , 2006 tjänare Sjörövarn. Jo nu är det så att jag har fått från vägverket besked att det faktiskt är så här, Tjänstevikten på obromsat släp plus last får inte överstiga den vikten som står i reg beviset för obromsad och ingenting annat. Hoppas du har nytta av denna uppgigt som tog lite tid att få fram i och med att trafikpolisen sa någott annat. Ps. Jag skicker gärna en kopia på uppgiften om du vill ha. mvh paul Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Immeln 0 Postad 2 Mars , 2006 FEL!! se inlägg mvh paul Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 2 Mars , 2006 hmmm ... Kanske dags för Wille att logga in och reda ut det här ... han har ju ett hyfsat bra släp på sin dragbil Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Immeln 0 Postad 3 Mars , 2006 Hej. Kan på sätt o vis hålla med att det är svårt att tolka olika texter. Nu har jag det i alla fall skriftligt bekräftad med reg no på min bil o släp. Så nu förvarar jag detta dokument tillsammans med Reg pappren i bilen, och kan vid kontroll om nödvändigt visa detta. Jag delar gärna med mig angående detta fenomen. Maila gärna så skickar jag en kopia. Vill inte sätta det till allmän beskådning här. MVH Paul info@brokanteri.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Immeln 0 Postad 3 Mars , 2006 jadå Känner mig lite skyldig så vi får väl hjälpas åt här till gangn för alla båtägare och så inte Sjörövarn får skulden. Den som vill ha ett klart besked om vad som gäller obromsade släpvagnar får gärna maila sin adress till mig så kan den få en kopia tillskickat som jag fick av vägverket! Och det är ju vägverket som sätter spelreglarna inte polisen. mvh Paul www.info@brokanteri.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Immeln 0 Postad 3 Mars , 2006 härligt med lite humor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Immeln 0 Postad 3 Mars , 2006 Ja man blir ju paff. När Du läser hela denna tråden så kommer Du säkert underfund med att det kom fran en hel del fakta i inläggen som faktiskt kom till nytta för en hel del båtägare. Nu tackar Jag för mig i denna tråden. Tack för alla informativa inlägg. MVH Paul Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 3 Mars , 2006 Jag skulle rösta på Peter _K ... han kan allt ? JSR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 4 Mars , 2006 Det är inte fel, reglerna står där... Dessutom kan man tolka ut precis som du har gjort. Blir du stoppad av polisen är det bara att börja argumentera ;-) /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Erik_ 0 Postad 8 Mars , 2006 Okej, vet inte vem som har rätt.. Men har någon här på forumet någonsin blivit stoppad? Lr känner ni någon som blivit stoppad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 8 Mars , 2006 För att väga för/emot eller för att väga poliserna ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 11 Mars , 2006 Det är ju ett vågspel förstås. De kanske har vågarna för att kontrollera att kilo-metern är riktig? (Det blir sämre och sämre....) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 11 Mars , 2006 För att återgå till den seriösa startfrågan..... Hittade denna på Blocket. http://www.blocket.se/vi/7508819.htm?ca=6_s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser