Rogwan 0 Postad 10 Februari , 2006 Kan man använda en akterspegelgivare till ekolodet på en segelbåt, och isåfall om man kan det var skall den placeras? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeF 22 Postad 10 Februari , 2006 Finns inga dumma frågor.. Sätt den så långt ner som du kan på aktespegeln. Samma som du skulle gjort på en motorbåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenBertil_J 0 Postad 10 Februari , 2006 Som sagt va - det finns inga dumma frågor. Det går bra att sätta en akterspegelsgivare innombords i en plastbåt med enkellaminat. Stoppa givaren i en plastpåse med vatten lägg den mot skrovet på lämpligt ställe. Fungerar det så är det ok. Det kan tex finnas luftblåsor i laminatet eller annat som stör. Det är också viktigt att man lägger den på ett ställe där botten är så plan som möjligt. Fungerar det inte tillfredställande prova på ett nytt ställe. När du vet att det funkar och givaren är torr, sätter du fast den med silicon som täcker hels givarens yta. Se till att det inte blir luftblåsor i siliconen. Snåla inte på siloconen. Jag har gjort så på en plastbåt jag har. Ekolodet var ett Fischfinder med akterspegelgivare som jag fick i samband med ett annat båtköp. Fungerar utmärkt. SvenBertil Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser