Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
stortrissen

Motror på cabinbåt?

Rekommendera Poster

jag undrar om det är någon som har en ide om hur bra (fort) en cabinbåt (liknande Alnö... ca 6x2m) kan gå med en 40hk utombordare på....

det e ingen kamping inredning i den och den saknar färskvattentank.. så den e ganska lätt..

alla svar uppsakttas...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst plotter

Den kommer inte gå särskilt fort...

Dubbla effekten så får du en någorlunda hyfsad marchfart på kanske 15 knop med en maxfart på 20 knop?

En uppskattning!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag ingen aning om hur en Alnö ser ut, men jag hade en Shetland 570 för många år sedan.  På den hängde det em Mercury 175 hk.  Närmare 50 knop gick det att pressa upp den i.  Så 40 hk låter VÄLDIGT lite på en 6-meters kabinare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det finns två anledningar till att jag inte vill ha så stor motor på båten...

1: det e en gamma hemma-byggd plyfa båt... och jag vet inte vad akterspegeln tål... men det har hängt en 40hk suzuki på den..

2: efter som att den gamla sizukin har skurit så måste jag byta ut den.. detta kostar pengar... vilekt jag inte har något överflöd av.. (jag studerar) och det brukar vara så att priset stiger med antalet HP.. hehe

jag skall bar säga att båten e itne särskilt tung.. som ett litet förtydligande... den har V-skrov med vilket borde påverka gång, planing och fart en det... (jag har trim plan till den med...) 

tackar för alla fina svar!!! (jag tar gärena emot fler synpungter!!!) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...