mattearabesque 0 Postad 9 Februari , 2006 Hallå! Med min segelbåt följde en Autohelm 1000 med. Sen fick jag en splitter ny Navico Tillerpilot 2500 av brorsan. Vilken skall jag montera på båten och varför? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenBertil_J 0 Postad 10 Februari , 2006 Hur gammal är Autohelmen? Sitter det knappar uppe på den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 10 Februari , 2006 Prova båda autopiloterna med att mäta hur lång tid de tar att röra sig från ändläge till ändläge. Den av de två som har den kortaste tiden kommer att fungera bäst. (Grundkurs 1A i reglerteknik) www.batteknik.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 10 Februari , 2006 Mitt tips ...FRUGAN !!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mats_Olsson 0 Postad 11 Februari , 2006 Hastigheten är inte allt. Dragstyrkan är väl minst lika viktig? En del autopiloter saknar också anslutning för GPS och/eller vindmätare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
searover 0 Postad 11 Februari , 2006 Skulle satsa på autohelm 1000 som ett säkrare kort. Har ett svagt minne att Navicon strulade vid segling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 11 Februari , 2006 Jag skulle välja den piloten som passar bäst till att sammankoppla med övriga instrument eller kommande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 12 Februari , 2006 Mja, om autopiloten inte orkar röra rodret så rör det sig inte särskilt snabbt.... :-) Det är klart att den skall orka... Enligt min erfarenhet finns de stora krafterna i rorkulten mellan snäv slör och öppen bidevind, på kryss och läns är de mindre. Det är egentligen på kryss och slör nära läns som behovet av snabbhet är störst. www.batteknik.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser