Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
PatrikE

Bracket

Rekommendera Poster

Puffar upp denna tråden, skulle vilja ha ngt liknande på min båt, byter från innombordare till utombordare.
Några tipps ???
Anders 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vi gjorde våran bracket själva. Plastade en låda som var ca 5 cm tjock och som var utprovad efter akterspegeln. Ett tråkigt jobb som tog tid men det blev helt ok. Letade oxå först efter nån färdig modell men hittade ingen bra.../ m

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har inte någon bild på ditt bygge ?
Vill Du beskriva hur den är byggd, material och dimensioner. 
Hur fäste Du den i akterspegeln ?

Blev båten mer baktung med motorn på bracket ? 

Anders 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

det är väl bara att bocka till lite aluplåt och en extra förstärkning bak på akterspeglen, vill man ha plastkänsla så klabba på lite glasfiber.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

JaDu Nikita, det lät ju enkelt, men jag vill nog ha lite mer kött på benen innan jag bygger.
Så om Du har en susning om vilka dimensioner på aluplåten och hur jag skall förstärka akterspegeln så får Du gärna skriv om det. Jag vill ju att det skall hålla för en 100kg Merc i alla väder. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

se din sjöbod
McRill har inte lagt till några båtar ännu

när du vet något om vad du har för båt och motor så blir det lättare att svara.

Krafterna är inte där man först tror.\\http://img.photobucket.com/albums/v717/cr34m/av-6607.gif\ border=\0\ />

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle svetsa ihop en lada i 4mm plåt på en meter bredd och en 50 cm lång i samma vinklen som bottenvinklen. så att det blir som en förlängning av båten.

sen kan du skruva den fast på akterspeglen med sikaflex i mellan.

MVH Herman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu finns en bild i mitt fotoalbum

Motor är en Merc 60 hp från 87 ca 80 kg 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack ! Låter som ett bra förslag, kanske man kunde få till en badplattform i samma konstruktion.

Jag undrar hur en bracket påverkar köregenskaperna och viktfördelningen.

Anders 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MAN SKULLE KUNNA FÖRLÄNGA HELA BÅTEN MED EN HALV METER SÅ FAR DU DIN BRACKET OCH PLATS FÖR DIN PLATFORM OCH FAR DU BRA SJÖEGENSKAPER.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Skriv i sök: Friskt kapat hälften vunnet

där ser du hur klent min var orginalbyggd detta klarade ca 40hk.

ombyggnaden gjordes enklast möjliga två vinklar bockades upp i 6 mm plåt en invändig och en utvändig med även ovan kant av akterspeglen bockad för att styva upp materialet sen bultades det bara dit och sidorna svetsades fast. detta klarade 80 hk och över 100kg tyngd. Problemet med bracket är att krafterna är tryckande motorn stävar efter att trycka sig in under båten dvs akterspeglen bänds ut inte trycks in, så bäst är om stöd finns så långt ner mot skrovbotten som möjligt, här kan bärplan eller badbrygga hjälpa till att styva upp och då kan extra stöd sättas i underkant på bracketen som samtidigt styvar upp badbrygga eller stödjer bärplan 

Alternativ lösning:

Såga upp akter till lämpligt rigmått. lägga dit en lagom rostfri eller aluplåt som akter med förstyvningsbock i ovankant och på insidan också en plåt och sen bulta eller svetsa en lagom låda för svallet lådan bockas självklart till lagom vinklat så du får självläns på det hela. En fördel med att få in motorn i båten är att vajrar mm kommer lätt att kunna döljas istället för att hänga fritt vid sidorna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era tips,  nu är jag lite mer på väg, tur att det år långt till sjösättning ;-) .
Anders 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...