Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
PatrikE

Sy kapell

Rekommendera Poster

Hej !!
Någon som har sytt eget kapell?
Och kan dela med sig av sina erfarenheter.
Typ av symaskin,något misstag att akta sig för?.

Mvh Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag sydde en egen sprayhood för ett par år sedan. Min symaskin var en maskin som var extra kraftig och gjord för jeanstyg... Den brände sönder.

Jag fick sy de tjockare delarna på en gammal trampsymaskin. Sedan fick en kapellmakare sy i rutorna.

I slutändan blev det dyrt eftersom jag fick köpa en ny symaskin. Men om du kan låna en riktig så är det inte särskillt svårt. Om du har ett gammalt kapell att malla efter är det ju lättare. Kolla hur de har vikt skarvarna för att det inte ska läcka in.

//Life

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som är A & O är att du har rätt tyg och viktigt viktigt!!, rätt tråd.

Tråden måste kunna svälla lite så hålet efter nålen på maskinen tätar.

Sedan håller jag fullt med ovanstående, stark maskin.

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Har sytt kapell till en HT båt för ganska många år sen. Har även sytt ett hamnkapell till en mindre DC.

Alltihop sytt på hemsymaskin. Ta´ t lugnt, använd en kraftig nål o rätt tråd som beskrivs ovan så går det säkert. Sydde rutor o allt på den maskinen. Bättre förr??!!

Naturligtvis bäst om du kan låna en riktig maskin, men skulle jag sy idag så skulle jag även denna gång testa med den vanliga maskinen.

När jag sydde kapellet till HT:n så mallade jag av det gamla, som då hade legat o gosat i stugvärmen över större delen av vintern, det slutade med att jag fick förlänga i nerkant för öljetterna!

mvh

Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla bra svar.

Frågade i en större sy affär(säljer kapell tyg och vanligt) och hon trodde att dom flesta maskinerna idag nog orkar men ville sälja på

mig en maskin för strax under 5000.

Lite extremt om det bara blir nångång vart 10år man använder den.

Har ingen hemma att testa med så jag kommer nog satsa på

en från siba för strax under 2000.

Kommer lägga ut resultatet här om nån vecka förhoppningsvis.13.gif\

Och 20.gif\ för alla svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Senast jag sydde ett kapell köpte jag dragkedjor hos en f.d. kapellmakare. Tyget var av tjock kvalitét och hans maskin ansträngdes hårt. Då tog han fram tunt papper, lade det över och under, fuktade nålen med saliv, sydde alltså fast pappret. Det gick som en dans! Det perforerade pappret var lätt att dra loss efteråt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Patrik

Förra vintern sydde jag nytt kapell till min Winga 87. Jag köpte en ny symaskin som heter Janome easy jeans dvs. samma maskin som Praktiskt båtägande skrivit om för ca 4500:-. Vidare kapellväv, tråd, dragkedjor och öljetter och rutor för ca 3500:-. Sedan var det bara att sprätta upp det gamla kapellet och använda som mall. Tänk på att det nya kapellet blir gärna lite mindre än det gamla så slå i öljetterna på plats i båten. Verktyget till ovala öljetter är ganska dyrt så försök låna av kapellmakare om möjligt vilket jag lyckades med. Rutorna fäste jag först med dubbelhäftande tape sedan var det lätt att sy. Sist av allt sydde jag ihop det gamla kapellet igen för att ha i reserv. Allt som allt kostade kalaset således ca 8000:- att jämföra med kapellmakarnas offerter som låg på ca.13000:-. Besparing på ca. 5000:- alltså som man kan ha roligare för. Sedan har du ju kvar synaskinen och kan sy bomkapell, vindskydd mm. om du vill. Lycka till! /Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har även jag köpt en ny Janome Jeans maskin, fick betala 4000kr

har sytt kapell, dynor o segel.

Imponerande maskin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det gäller bara att få frugan gå med på att
köpa en lite dyrare symaskin.13.gif\
Borde vara glad om killen lär sig att sy.2.gif\

Många bra tips.

Mvh Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har tyvärr fått lite andra projekt som måste göras först.smiley-laughing.gif\

Kommer att lägga ut bilder så fort jag har startat.2.gif\

Symaskin verkar bli en Janome 415 för 3000.11.gif\

Mvh Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej

en vanlig maskin klarar ej rutor med dubbelvikt tyg!!!!!!!!

jag köpte en husqvarna modell äldre för ett år sedan, just för att sy helkapell till båten, rutor och dragkedjor inga problem, den änvändes av förra ägaren till att sy i läder.

du får den för 800 kr frakt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle nog köpt en gammal hederlig för nån hundring på blocket....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...