Riwallen 1 Postad 9 Februari , 2006 Hej alla matälskande båtfarare! Tänktre det var dags att dra igång lite recept igen då klubben varit lite vilande ett tag. Och medlemsantalet ökat. Gör så när ni lägger in recept att ni markerar receptet i blått. Lättare att se och läsa då. Fisk i citronsås 1 fiskblock (inte torsk) Skuren i bitar 1 kelda citronsås till fisk 1 tsk socker citron dill Potatis Häll upp såsen i traktörpannablanda i socke,citron och hälften av dillen låt koka upp. Lägg i fisken låt koka i 8 min ca tills den är färdig. Strö över med den sista dillen smaka av med mer socker om det behövs. Servera med potatis och knäckebröd till. Gärna en iskall Mariestad till detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Morsan 0 Postad 9 Februari , 2006 Hej, Eftersom jag är alldeles färsk här i forumet, vilket känns mycket bra, tänkte jag lämna ett litet bidrag kanske inte så båtmatsfäigt men vem vill laga mat i en kall, upplagd båt just nu? Rätten är något jag exprimenterade fram i helgen så den har inget namn ännu men varför inte...... Röd - Grön röra (2-4 pers) 1 pkt bacon 2-4 Charlottenlökar Grytbitar av fläsk 1 burk Crème Bonjour Cuisine, Tomat och Medelhavsörter Gröna chili oliver Soltorkade tomater - helst Ätklara så slipper du slabba med blötläggning Dragon, oregano och timjan En skvätt vätska - mjölk eller grädde Ris Finhacka löken och skär baconet i ca 2 cm strimlor. Stek tillsammans tills det fått färg. Tillsätt köttet, krydda med salt, peppar (vit svart) och de gröna kryddorna, bryn köttet runt om. Häll i T&M crèmen, önskad mängd chili oliver och soltorkade tomater. Späd med lite spad från oliverna och en skvätt vätska till önskad densitet. Låt det hela småputtra medans riset kokar. Servera med sallad och valfri dryck. Varför inte ett smarrigt rödvin, Corvina Veronese (89 kr), så här i vintermörkret. Hoppas att det skall smaka. /Morsan Ps Jag gjorde misstaget att skriva kolon och bindestreck i stället för kr, då blev det en glad, gul gubbe. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 9 Februari , 2006 Hej alla kockar skulle vara trevligt om det kunde bli massa recept för burkugns lagning. tänkte invenstera i en sådan till våren. Har inga bra recpet själv just nu men en korv med brö funkar ju oxå MVH Laxen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 24 Februari , 2006 Förra årets nyhet för mig, men förmodligen inte för alla andra var baconlindad haloumiost. Skär ett paket haluomi i 8 stavar, linda bacon runt och grilla. Absolut varenda människa som provade denna delikatess blev alldeles lyriska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hustran 0 Postad 24 Februari , 2006 Strömming är Djurens konungsa en vän häromdan.SÅ RÄTT.Tänk er färsk,och då menar jag FÄRSK strömming.Lättrensad,underbart väldoftande,läcker. Rensa torka salta.Släng i het panna eller på grill.Den kröker sig,stjärten blir frasig.Himmelskt gott.Något jag skulle kunna leva på.MUMS. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
captenmorgan 0 Postad 25 Mars , 2006 nja, ja vet inte röd-grön röra. det får nog bli bullens ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krawa 4 Postad 25 Mars , 2006 hej här kommer våra sommar mat. keldas orentalisksoppa. 1 burk kräft sjärtar. en tesked cayennepeppar. värm upp allt på en gång. OBS STARK!!!!!!!!! MILDARE. keldas fisksoppa icas räkor i dill lag. musslor egen fiskad fisk. crabfish något av detta eller varför inte allt. keldas orintaliska soppa. bitar av grillad kyckling värm upp och njut. DET ÄR JU SEMESTER VI PRATAR OM OCH VEM VILL STÅ VID GASOL KÖKET I ONÖDAN. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krawa 4 Postad 25 Mars , 2006 SORRY THAI SOPPA SKA DET VARA TILL KYCKLINGEN. BURKUGNS MAT: ALUFORM. 400GR TORSK I BLOCK 3 DL CREMEFRECH 5 MSK SENAP EFTER TYCKE STARK ELLER NORMAL DOCK EJ GROV KOKT PRESSAD POTATIS GRATÄNG OST RIVEN. LÄGG FISKEN FRUSEN ELLER TINAD I FORMEN . BLANDA SENAP CREMEFRECHEN ,ska smaka senap med syrligt inslag. SUUS IN I BURKEN. NÄR DET KOKAR STRÖ ÖVER OSTEN . KLART NÄR OSTEN ÄR GYLLENBRUN. SERVARE MED KOKTA ÄRTOR OCH PRESSAD POTATIS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 27 Mars , 2006 http://www.tasteline.com/default.ns?searchMode=recipe& Hittade en bra matsida för intressersde. J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 27 Mars , 2006 Sorry thai soppa? Vågar man prova det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krawa 4 Postad 27 Mars , 2006 ja. men du är lite sorry över att du inte har smakat det förr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 27 Mars , 2006 Jo, det är jag nog Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 27 Mars , 2006 En bortglömd delikatess är måsägg. Om man får plocka dem är en annan sak. I barnaåren så lärde jag mig av fiskarna att man skulle åka ut tidigt på våren till ett litet skär. Så litet som möjligt, gärna bara en liten kobbe. Väl där så skulle alla ägg som man såg, kastas i sjön. Dagen därpå åkte vi ut igen och plockade nylagda ägg. Ägg som är gudomligt goda och som ger en fantastiskt gul färg till sockerkakor och omeletter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 27 Mars , 2006 Kelda verkar ju vara populärt så jag följer trenden. Ett fiskblock(eller färsk om man vill fiska själv) Några Charlottenlökar Färska körsbärstomater. Keldas ostsås Stek fisken nästan helt klar hacka i löken och låt den få färg Häll såsen i pannan och skär tomaterna i halvor och strö i Servera med ris och en sallad om du har skålar över. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 27 Mars , 2006 Uraäkta glömde att det skulle vara i blått,här kommer ett lätt recept som va fattigmansmat i Norge under andra världskriget.Det heter plockefisk,,väldigt gott.Dagen efter ni har ätit vit fisk ex torsk,sej eller kolja.Det som blir kvar ska blandas direkt i stekpannan - potatis , fisk tillsammans med välskuren gul lök. Blanda , mosa med grädde under tillagning.Salta och peppra lite extra. En fantastisk god måltid som går fort att göra och alla bara älskar det. Det ska naturligtvis vara kokt fisk och potatis som man har kvar från dagen innan.Man kan även använda mjölk istället för grädde.Till detta går det att servera mjölken som blir kvar till barnen. J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeCanard 0 Postad 27 Mars , 2006 Mitt recept på falsk krabba: Tag två kokta, hyffsat stora, färska hummrar, Plocka ut allt det götta. Skär upp i lagom bitar. Dippa i god sås. Njut! /LC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gulan 0 Postad 28 Mars , 2006 Morsans vänster-sosse-miljö- röra är fantastiskt god, receptet och ingredienser ska med till Aktse i påskhelgen, jag räknar med ca 200 g skinkstek skuren till grytbitar per person, resten efter behag, väldans behagligt med dubbel dos av Creme B jag hade en lite gräddfil över och en slatt vitt vin som oxå åkte ner i såsen,det blev inte sämre av det birgitta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 28 Mars , 2006 Nja, får är däggdjur Och när det gäller fågelinfluensan så försvinner allt virus när maten tillreds ordentligt. Prova måsägg om ni har chansen någon gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
basdanne 0 Postad 29 Mars , 2006 Måsar äter massa gott... fisk, skaldjur, sopor/skräp, roadkill och annat som legat dött länge. Det hamnar i deras system och följaktligen i deras ägg. Jag skulle nog inte äta måsägg av samma anledning som man inte äter mås eller vild stadsduva... Men visst. Det är fritt fram att prova. Men man bör veta om riskerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riwallen 1 Postad 29 Mars , 2006 Härligt att se att ni börjar bli sugna på mat igen. Får hälsa alla nya medlemmar välkomna till våran klubb för god mat och dryck. 47 stycken hungriga själar är vi nu Får väl gratulera RUBINUM som uppgraderat sig till ordförande och moderator för klubben då jag inte kommer vara så närvarande framöver. Men jag kommer finnas i periferin. Så fortsätt med era goa recept. Och glöm inte när ni lägger in era recept att blå markera dem varför inte rödmarkera när det är tips och inte recept Ha det gött MVH RIWAN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 29 Mars , 2006 Jaha och vad ska du göra som är så viktigt att du inte kommer att ha tid att vara här på MG så mycket säg inte bara att ditt jobb tar för mycket tid för då ljuger du hehehe MVH Laxen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riwallen 1 Postad 30 Mars , 2006 Inlägget raderat av moderator Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Morsan 0 Postad 16 Maj , 2006 Hej Gulan, Kul att du gillade krubbet. Visst är det bra med käk som man kan piffa lite som man vill. Var ligger Aktse? Hälsningar Morsan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 17 Maj , 2006 Jaha, jag har bakat idag...! En helt vanlig jävla kaka Ett ägghelvete 1 dl sur kakao Så lite smör som möjligt Socker Ingen jävla mandel 3 dl bakpulver 1 pkt fula russin 1,5 dl allerginötter Fyllning 1 dl tradigt vaniljsocker 1 melon eller nåt Sprit Häll nästan allt i en bunkjävel och kör med elvispen i en kvart. Grädda direkt i skålen.Skit i att smöra och bröa. Kakhelvetet fastnar ändå.Dunka ut skiten på matbordet om du kan. Garnera med krossad melon och sprit.Det spelar ingen roll..... ....Skit i det då.Dra åt helvete! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 17 Maj , 2006 Inlägget raderat av moderator Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 17 Maj , 2006 Inlägget raderat av moderator Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokar 0 Postad 17 Maj , 2006 Kall lätt sallad som går att förbereda!Kyckling och pastasallad från Kalifornien. 4 personer · ½ grillad kyckling · 200 gr pasta, typ Penne eller snäckor. · 150 gr ost, typ Grevé eller Jarlsberg. Skär osten i bitar som små kuber · 1 litet salladshuvud (typ Frisé eller Rasso) · 250 gr vindruvor (gröna vindruvor inte har kärnor) Dressing: · 3 dl creme fraiche eller matlagningsyoghurt eller liknande · 2 msk lönnsirap. Denna ingrediens kan vara litet svår att få tag på, men är ganska väsentligt för resultatet. · Örtkryddor, typ gräslök, basilika, timjan · lite salt och peppar (eventuellt paprikapulver) · saft av en halv citron Rör samman dressingen. 1. Koka pastan ”al dente” (=tuggmotstånd) 2. Rensa kycklingen 3. Rensa druvorna och dela dem i halvor 4. Häll dressingen över övriga ingredienser och blanda. Tips: strö gärna hackade valnötter över salladen //Jokar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Morsan 0 Postad 17 Maj , 2006 Hej Gulan, Här kommer en lätt-lagad-rätt. Upphottad färdiggrillad kyckling. 1 grillad kyckling 1 liten klase blå druvor 1 bit god och krämig grönmögelost Grädde Ris Skala kycklingen (ta av skinnet) och finfördela köttet Klyv druvorna Värm upp grädden och smält ned mögelosten i densamma. Häll vätskan över den fasta födan och elda på en stund. Servara, som vanligt, med kokt ris och sallad. Riset kan bytas mot pressad potatis men det blir inte lika exostisk. Passar bra med mjölk, öl eller ett gott rödtjut. Hälsningar Morsan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riwallen 1 Postad 15 Januari , 2007 Eftersom jag är skapare av denna klubb och Båtmats snacket här på Guiden överhuvudtaget undrar jag varför moderatorerna har raderat 1 år gamla inlägg? Tyvärr så verkar intresset falnat med matintresset alla gourmeter tog sina burkugnar och drog somewhere else. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riwallen 1 Postad 15 Januari , 2007 Ok jag läste hennes tråd. Tankspriddhet kan drabba vem som helst Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser