RoundRobin 0 Postad 7 Februari , 2006 Det finns säkert många tips och idéer på hur man kan sänka försäkringskostnaderna! -Såg t ex att medlem i Sjöassistans får reducering med 1500:- på självrisken vid sjöskada. -Båtklubben står för självrisken vid upptagningsskada som de orsakar. Hos vissa bolag kan man höja självrisken för det, och få lägre premie.. -Kan det vara värt att gå med i SXK eller ngn annan, ur ett försäkringsperspektiv, några erfarenheter?.. -Hur har du gjort / resonerat? /RR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_o 0 Postad 7 Februari , 2006 Hej! För egen del har jag köpt klass 3 kätting och lås, fixat stäldmärkning och startspärr på motorn. Medlem i båtklubb ger rabatt hos vissa bolag. Stor skillnad är också att begära offert från fler försäkringsbolag. Se till att även justera ner försäkringsbeloppet efter att åren går Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RoundRobin 0 Postad 7 Februari , 2006 Tack för tipset, men jag är liksom inte ute efter sådant man direkt kan läsa sig till i försäkringsbolagens premiebesparande förslag. Utan mer de riktiga trixen man själv måste komma underfund med efter att ha jämfört och spelat ut bolag mot varandra etc... Lade tråden medvetet under segling, för att ändå hålla svaren inom en viss ram! Hälsningar /RR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RoundRobin 0 Postad 7 Februari , 2006 Nej det tycker jag inte. Efter att ha försökt jämföra bolagens villkor, så inser jag att man hamnar i en snårskog. Det ena bolaget lever på det andra bolagets svagheter och viseversa. De profilerar sig på olika sätt, som gör det svårt för konsumenten att veta vad som verkligen är bäst. Att jag inte ville ha med motorbåtar den här gången beror på att de har en annan försäkringsmässig problematik än segelbåtar, varför jag är rädd diskussionen inte leder någon vart om man jämför äpplen med päron. -Så kom igen nu, hur sänker man försäkringskostnaderna och kringgår att falla i bolagens kostnadsfällor? /RR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 7 Februari , 2006 Ops? sänka jag höjde mitt värde på min båt med 40.000 kr. beror ju på lite vad man gör med sin båt den tid man äger den har sett många här på MG som renoverat sina båtar till nyskick MVH Laxen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RoundRobin 0 Postad 7 Februari , 2006 Ja och vad har du gjort för att inte betala mer på försäkringen än nödvändigt? /RR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RoundRobin 0 Postad 7 Februari , 2006 Ja sjorovarn, det tror jag är bäst! Fast det verkar inte finnas så många seglare på de här forumet. Kanske får bjuda in motorbåtsägarna i alla fall för att få någon slags respons, eller vad tror du? mvh RR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RoundRobin 0 Postad 7 Februari , 2006 Fint blev det (Laxoringen), men sänkte det verkligen kostnaderna på försäkringen? /RR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 7 Februari , 2006 shsssssssssssssssss Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RoundRobin 0 Postad 7 Februari , 2006 -Ingen som vet, borde finnas massor med tips, varför bara betala och vara glad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RoundRobin 0 Postad 7 Februari , 2006 Så vilka var egentligen dina urvalskriterier. Valde du bara första billigaste försäkring enligt slutsatsen ovan? /RR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
golfinho 0 Postad 8 Februari , 2006 För att \utöka\ sin försäkring kan man också bli medlem i SSRS. För 550 kr/år får man bogserhjälp gratis om olyckan skulle vara framme. Man får även den trevliga medlemstidningen Trossen då och då i brevlådan. Om man inte är medlem och behöver assistans kan det kosta upp till 10.000 kr för en bogsering. Samtidigt stöder man en organisation som inte får några anslag från statsmakten och som har många räddningsstationer runt våra kuster och i Vänern och Vättern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RoundRobin 0 Postad 8 Februari , 2006 ...De har alltså en liknande tjänst som Sjöassistans. Jag har svårt att se fördelarna med SSRS relaterat till sänkta försäkringskostnader. Man blir automatiskt medlem i Sjöassistans då man betalar VHF-abonnemanget 585:- / år. Dessutom ersätts självrisken vid en sjöskada med 1500:- (vilket i vissa fall kan vara en fördel). Naturligtvis har jag full respekt för SSRS som frivillig organisation, och kan tänka mig att stödja dem. Men det är ur ett annat perspektiv och inte sett utifrån mina försäkringskostnader. De flesta försäkringsbolag ger full ersättning för transporter/bärgning i samband med sjöskada. Om försäkringsbolaget ändå har avtal med dessa organisationer, varför skall jag betala extra för det? När det gäller VHF-abonnemanget, ser jag extrakostnaden för Sjöassistans som påtvingad. Då jag ändå betalar för skyddet i helförsäkringen. -Finns det någon annan synpunkt kring detta? /RR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RoundRobin 0 Postad 8 Februari , 2006 Jag är ute efter att finna en grön tråd i snårskogen av varianter på upplägg när det gäller försäkringar. Jag har laddat ned en del bolags försäkringsvillkor och försöker göra jämförelser. Men jag tycker det är svårt att finna en framkomlig väg. Därför vore det intressant att höra hur andra har gjort, för att finna en lösning / upplägg, som sparar en del pengar i det enskilda fallet. Jag försöker inte bemästra utan är snarare villrådig. Däremot tror jag att motargument kan föra resonemang och diskussioner frammåt. Jag kommer att byta upp mig till en lite större båt än nuvarande i vår. En upptäckt jag gjort när det gäller inkomna offerter, är att det inte är några småpengar det handlar om. Det borde finnas endel tips om hur man kan spara pengar på området... /RR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dominator 0 Postad 8 Februari , 2006 Jag diskuterade rätt mycke me försäkrings killen om va han kunde göra på premien ....fick ner beloppet en hel del efter lite diskution...då dom va hutlöst dyra på min båt...e iof motorbåts åkare...men va trevlig å saklig om varför just du ska få de billigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RoundRobin 0 Postad 8 Februari , 2006 Bra, -har du några bra argument som jag kan använda? mvh RR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser