FredrikB 1 Postad 6 Februari , 2006 <-- Som alla gamla kvalitetsbåtar från slutet av åttiotalet har vår båt det mysiga gråbeiga luddet som inredning i ruffen. Nu börjar det bli dags att tvätta det. Bla. pga att det runnit skit när det läckt in vatten (läkaget fixat, nu ska skiten bort också), men även för att det känns allmänt skitigt efter några års användning. Har någon ett tips på hur man gör det? Jag gissar att jag behöver något slags maskin, typ ångtvätt. Men kan kan ha fel. Tips mottaget tacksamt. /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 6 Februari , 2006 Tack, ska testa det. Har en Kärcher våtdammsugare som jag kan suga upp vattnet med, så det kanske är det bästa sättet. /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 6 Februari , 2006 Nästa tips Du går till en golv/matt butik ,inte snygga butiken med bönemattor osv Man hyra en mattvätt , en sorts tvätt och dammsugare i ett . Där köper du också det medlet som man ska ha till tvätten . Fördelen med denna tvättmaskin är att den jobbar med ca40gr vatten som gör att inte limmet tar stryk . Värdsklass ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 6 Februari , 2006 Bra variant, men finns de med munstycken som passar en båtinredning med alla vinklar och vrår? /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 6 Februari , 2006 japp... ett smalt ,gjort för trappor !!! Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 6 Februari , 2006 Lysande... /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riwallen 1 Postad 6 Februari , 2006 Precis som Jocke säger så går du till en Golv/mattaffär och hyr en mattvätt. Gjorde det på min Flipper 620 när jag köpte den. Fy fasiken vilken skillnad det blev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 6 Februari , 2006 Jag VET vad som funkar! Jag har provat med ångtvätt samt div medel utan resultat. Ta en spray flaska (blom variant) och blanda 50-50 klorin och vatten, spraya på och låt verka över natten gör inget mer. Alla svarta mögelfläckar försvinner du behöver inte ens gnugga in det! Se till att du täcker in all textil nedanför vilket jag glömde Mvh PJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 6 Februari , 2006 Blev det inte flammigt? Klorinen bleker väl inte bara det svarta? /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 6 Februari , 2006 Nä det vart helschysst, inga missfärgningar what so ever! Testa lite nånstans om du känner dig osäker. Lycka till Mvh PJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 6 Februari , 2006 Hej! Håller med precis som PJ säger, ställ in en kakburk med ättiksprit över natten också så försvinner lukten av klorinet. /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 7 Februari , 2006 Jag tycker klorin luktar smaskens Tror det blir mattvätt med inslag av medel som tar bort jordslag där det behövs (använd ett på kapellet som var kanon). Jag avslutar med klorin om det behövs. Tack för alla tips! /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
primouza 0 Postad 7 Februari , 2006 Persk! Får jag fråga vad du gav för din 3055:a? Den e grymt snygg! Vad drar den distansen? //Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser