Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
Hulten

Var köpa renovade Volvo motorblock och toppar??

Rekommendera Poster

Hej

Funderar på renovering/uppgradering av en Volvo Penta AQ140 till 2,5liters (B230). Vad är känner ni till för firmor som är kränger renoverade block och toppar? Gärna med erfarenhet av marin.

Har för mig att Trafikmagasinet (länge sedan...) lät renovera en Volvo-spis till nyskick med bra mycket snävare toleranser än Volvo original.

Någon som vet vem som gjorde detta?

/H

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte var du bor.... men vi har en Janne röva i Lycke, inte långt ifrån Marstrand som har ALLT du behöver vad det gäller volvo.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv gjort iordning en B23E motor med m-stakar vev i vinter,

ska använda den med insprutet med...

Flyttade över marindelarna från min gamla VP140A motor.

räknar med ett mycket bättre vrid samt ca 20hk mer.

VP145 motorn är faktiskt vridstarkare än VP151(läs b230)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vänd dig till en motorrenoverare med dina frågor. Det beror ju helt på vad du är ute efter. En vanlig motorrenoverare klarar av att renovera en marinspis, sån förskräcklig skillnad är det ju inte. Ett annat alternativ förutom renovering är väl balansering och borrning till lite överdimension. Visst det kan bli dyrt men i en marinmotor finns det väl ingen större anledning att plocka i smidda kolvar osv, men en renovering av en billig begagnad spis till nyskick borde väl vara lönsamt om man tänkt ha den en stund  I mina trakter så är Pelganders motorslip duktiga, men det beror ju lite på vart du bor.

http://www.gulasidorna.se/query?what=yp&header_code=R1001130&company_name=Pelganders Motorslip AB&campaign_code=17/07&customer_code=CU00225062&district_code=1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...