Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
Kjelle11

Kabelstorlek till bog

Rekommendera Poster

Hej

Jag ska montera en bog och har lite funderingar: 

Jag har tänkt att placera ett extra batteri bredvid bogen, för att därefter dra kablar från den till startbatteriet, som är i aktern. Kablarna jag tänkt dra är 70 kvm till extra batteri (bredvid bog) och 50 kvm till startbatteriet (ca: 8 m). Jag har förstått att en del anser kvm-storleken är i minsta laget - någon som vet och kan förklara?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det är ingen dum idé att ha ett extra batteri intill bogen!

Kort väg mellan bogmotor och batteri tillåter klenare kabel. 70 kvmm låter väl grovt, har du 1 m kabel och 1,4 kW motor räcker det med 16 kvmm.

Kabeln mellan startbatteriet och bogbatteriet behöver inte alls vara så grov, den skall ju bara ladda bogbatteriet efter användningen. 6 kvmm räcker gott och väl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag tror mig fått svar från de som säljer SP75, alltså bogproppern som jag ska montera, vad tror ni? Se nedan, vad de skriver.

Bogpropeller Sleipner SP75 T

Ger dig fullständig kontroll över båten vid trånga manövrar, t ex vid bryggan eller bensinmacken. Har överhettningsskydd. Växelhuset är tillverkat i brons. Skall kompletteras med tunnel, panel och kabel. Max kontinuerlig körning 3 minuter. Båtstorlek: 35-42ft. Hk-antal: 6hk. Tryckkraft kg 75. Bladsäkring 12V, 400Amp. Vikt 20kg. Dubbel propeller. Tunnel f185mm. Spänning 12V (24V kan beställas). Strömförbrukning 480A/300A*. (gäller vid batteri monterat vid bogpropellern). Minimum kabeldimension (OBS! avser totallängd och -kabel): 0-7m 50/35mm2. 7-14m 95/50mm2*. 14-21m 120/70mm2*. 21-28m 150/95mm2*. Mått A 185mm. Mått B 350mm. Mått C min. 200mm. Mått D min. 150mm. Mått F 6-8mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...