Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Secalka

När de stjäl hela akterspegeln.....

Rekommendera Poster

Ni som har sett ursågade utombordare, brukar tjuvarna såga ur själva fästet eller åker hela aktern??

Funderar på hur jag skall minimera risken för detta till nya motorn genom någon fyndig konstruktion.

//C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom sågar så mycket/lite som möjligt för att det sedan skall gå att bryta/lyfta ur motorn. Men du måste vara medveten om att platsen där de tar motorn måste inte vara vid bryggan. Dom djälvarna drar med sig båten till en lugn plats och där gör operationen. Därför är det minst lika viktigt att förtöja med ordentliga lås och kättingar. Dom ger sig på din svagaste punkt och sedan är det kört. /sorry/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yepp, jag är medveten om det.

Det jag funderade på är om man kan slå en kätting kring motorns rigg och fästa upp den i två st klass III öglor som sitter en på akterspegeln.

//Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min tre motorer på tre år har alla försvunnit på samma sätt; avsvetsade bulthuvuden. Motorlåset har suttit kvar på sin bult inne i båten och sett patetiskt ut... Finns tydligen små praktiska bärbara svetsaggregat som även enkelt och snabbt kapar båtens härdade låskättning. Morr.

Det tyder på en kundkrets utan fördomar mot svarta svetsmärken på motorer.

Iofs är jag glad att ingen har sågat sönder akterspegeln, bara diverse brännmärken efter gaslågan.

Teorier om ihåliga bultar med pentylstubin ner i bränsletanken har dykt upp under spontana brainstorms vid bryggan...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla sätt är bra som förlänger tiden för genomförande av stölden. Din tanken om att sätta en kätting runt motorn är ett sätt. Ett annat som behandlats på forumet är ett skydd runt motorn som sitter förankrat på ett säkert ställe./mvh/Nitro

Ps. det som är absolut bäst är observanta båtgrannar och eventuell bryggbevakning. Vad man sedan skall göra med de presumtiva tjuvarna, kan jag tyvärr inte skriva ner.... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag inser är att jag kommer ha lite bättre motor än de andra i sjön, tyvärr.

Båten ligger vid en stenstrand nedanför vårt hus, obevakad eller bevakad vilket ni vill..!

Men tyvärr har Ni ju rätt i att blir det för krångligt så stuntar man i det.

Tanken var dock att kunna använda låsning om vi är borta från huset någon längre tid.

Tackar för hjälpen så länge.

//Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ett bra sätt att undvika att de stjäl din båtmotor och istället tar någon annans(ego. tanke, men vad ska man göra) är att måla om hela motorn i någon udda färg, ta tre burkar färg och blanda lite på känn så kan du vara säker på att ingen annan har samma nyans!

Tyvärr. Förra september försvann 4 nya motorer från den båthamn där jag låg. En av dom hade målat kåpan Caterpillar-gul och låtit ungarna måla på den med svart färg.

Borta. Som de andra. :-(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nitro skrev:
------------------------
Vad man sedan skall göra med de presumtiva tjuvarna, kan jag tyvärr inte skriva ner.... 
------------------------

...för att inte tala om vad de idioter som köper/använder stöldgods förtjänar.

Lås in dem i ett rum och kasta bort rummet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan man inte på nåt vis koppla ihop en rörelsevakt med en timer och kraftig tuta som tjuter i säg 5 minuter. Och man monterar grejerna dolt vid förarplatsen på separat minibatteri.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå.

Ett tips är att köpa en blinkande diod för 12volt,  borra i  kåpan och limma dit, anslut el.

Detta verkar faktiskt fortfarande skrämma en del klåfingrar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är nog mera rädd för den lokala klåparen. Vi har:

-Ingen marina

-Ingen bevakad båtplats (inga bryggor alls...)

-Observanta tjuvfiskare

-En ramp

Bara småbåtar med 10 hk i sjön osv så jag är nog inne på att försöka fördröja eländet så gott det går via någon forma av udda låsning (förutom motorlåset då förstås)

Problemet är ju att motorn till min båt kostar ungeför lika mycket som båt och motor i övriga sjön.

Lysdioden skulle kunna vara effektiv men kanske mera för att kan kan kika ut genom huset hemma och se att den blinkar..!

Nåväl, jag har fått svar på mina frågor i alla fall. Svetsaggregat är väl det mest obehagliga, men tjuvarna i vår sjö är nog inte riktigt så raffinerade ännu.

//Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
verkar inte spela nån roll va man hittar på me motorn....vill dom ha den så tar dom den tyvärr.....hos oss tog dom två motorer me motorsågen.
Å me dagens små svetsar å billiga batteri drivna kapar å grejer så finns de ju inte så mycke mer å göra än å skaffa bankvalv el dyl. men då laddar dom väl på så de bara blir en krater kvar. *SUCK*

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, vis av mitt jobb, så är det inte helt lätt.

Att skruva ihop grejerna är ingen konst. Problemet är att få rörelsevakten att se Rätt saker och att larma vid rätt tillfälle.

Men jag kan tänka mig ett annat alternativ att t ex via RFID ha kontakt med motorn. Om den avlägsnas bortanför t ex 10 meter så går larmet.

Eller sätta in en seismisk detektor som känner av kraftiga smällar/stötar mot det området där motorn sitter

Kommer säkert på några fler förslag

//Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter hopplöst att vara pappsmällaägare. Någon som funderat på inombordare? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Kanske nån lite trådlös webbkamera med rörelsedetektor som kan kopplas till mobiltelefon vid larm kan ge en liten chans att hinna få tag i tjuvarna innan de hunnit dra iväg för långt med båt/motor. Nåt sånt borde väl ändå finnas som inte är så dyrt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter hopplöst att vara pappsmällaägare. Någon som funderat på inombordare? :)

Gissa varför jag bytte båt! Med min nya är det ingen som stjäl motorn sådär jätteenkelt. (De stjäl väl hela båten istället. :-(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En tanke bara... borde det inte funka ganska bra att plasta in några stålstänger i akterspegeln... blir ganska jobbigt att kapa bort skiten då.. och det tar ju bara någon timme att plasta in stängerna...

//Mårten 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ge alla som stjäl båtar och motorer det de verkligen behöver.

Ta fast de djä.... när de som bäst håller på och lägg en kätting runt benen på dem och fäst den andra i motorn de försökt sno. Sänk dem sedan tillsammans med motorn på tillräckligt djupt vatten så får de tillbringa tiden ihop med bytet.

Kan knappast vara något problem med polisen. De orkar ju inte utreda stölderna idag och skulle bara få det skönare om de slapp anmälningarna. Att de skulle lägga någon energi på att hitta förövarna när de inte en kan hitta tjuvarna, som vacker vajar till strömmarna på havets botten, är närmast otänkbart. 

När ett tiotal tjuvar försvunnit på detta vis kommer det att sprida sig och ingen skit kommer mera ens tänka på att sno våra ögonstenar.

Skojar bara, så får man inte göra, eller?

/Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte längre på alla olika former av fysiska skydd. Tjuvarna kommer alltid att kunna få tag i motorn om dem vill. Det gäller istället att få dem att inte vilja ha din motor. Göra den oaktraktiv att stjäla. Tjuvarna är ju ute efter att sälja motorn så fort som möjligt. Ni vet ju själva att all identifiering kan tas bort på några minuter - det betyder att tjuvarna inte löper någon risk vid försäljningen. Därför tror jag att det är viktigt att göra det omöjligt för tjuvar att ändra identiteten, det har ju kommit ett ID spray för motorer, tusentals små prickar sprayas med identiteten inne i sig. Alla produkter registreras sedan i en databas. Jag har själv detta system på min utombordare. På så vis kan jag alltid bevisa att motorn är min oavsett var den hamnar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej då, det projektet har jag tänkt att sjösätta men det finns vissa tekniska begränsningar vid t ex dåligt väder.

Men prova, det skall jag, var så säker.

Som jag bor kan jag faktiskt ha en kamera på altanen som tittar på båten med nattobjektiv....(lite overkill kanske....8.gif\)

Men hur det är så är någon form av fysiskt skydd effektivt mot de som inte har mobil svets eller likn.

//Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet Du något mera om id-sprayen???

Jag är nyfiken.

//Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Märkning av utombordare kan göras genom att spreja tusentals små mikropunkter med ett unik nummer i hela motor utrymmet. Kan göras rent men aldrig komplett.

Båtfirman frågade om jag ville ha Securmark märkningen när jag köpte min utombordsmotor efter sista stölden. Skulle tro att alla motorleverantörer kan fixa det här. Fråga!

Länk till firman och en beskrivning:

http://www.securmark.se/index.php?gruppe=378

Hur det fungerar:

http://www.securmark.se/index.php?art=1736&gruppe=378

Nu hjälper väl inte det här mot folk som kan sälja motorer med svetsmärken, men om man mot förmodan skulle få tag i motorn så...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...