Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
peter0152

Flipper 580 cabin

Rekommendera Poster

Någon som vet något om Flipper 580 cabin (-76). Jag har köpt en nyligen.

Ritningar, erfarenhet om båten, länkar osv.Tack på förhand.

mvh Peter.

post-15786-1394234548,769_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej peter trevlig båt du köpt står massor av info på forummet.har själv en 580 o e väldigt nöjd med den.finns igentligen inte så mycket info om själva modellen skrivet på nätet men som sagt va sök på forummet så hittar du lite mvh rillez

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset, jag har kollat runt en del allaredan. Har du haft din flipper länge? Har du några tips runt brukandet av båten, trailning osv?

mvh peter

post-15786-1394234549,3223_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej peter jag har haft min 580 i ett bra precis ett år. nackdelen som jag upplever med båten är som sagt va att den e stötig.jag använder den i en stor sjö i nordvästra jämtland o det kan blåsa rejält på fjällsjöarna här, o då får man ta det försiktigt.men ligger du i trollingfart är den stadig som en klippa.en fördel med triamaran skrovet som jag upplever är när jag ska iland för det är ju en annan [kustlinje] i en insjö o det är ofta långgrunt o då kan man åka ända in till land som med vilken liten snurre båt som helst.ska du ut o luffa runt i den med familjen så får i allafall vi plats iden 2vuxna o 2 barn.en annan fördel är att den planar lätt o man kan dra ner rejält i handtaget o åndå ligga i plan[12-14 knop].trailern använder jag inte så ofta så det kan jag inte riktigt utala mig om.jag använder min båt både till trollingfiske o familjebåt o tycker att den fungerar riktigt bra till både ock.har  radio o ekolod gasol o belysning i den. mvh rillez

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

21.gif\ Tack Rillez.

Om det är som du säger så tror jag att det här är rätt båt för mej.Stadig, nära land, 14 knop lagom fart.

Jag håller till i mälaren runt strängnäs, fiskar, campar, jag tängte få ner hela familjen i sommar(fru och 3 barn) och campa, det gick i min crscent 525 ht.

Villket är bäst sprit eller gasol kök(säkrast),ekolod skaffar jag så fort jag får råd(materix 17 är utbyggbart med gps).

mvh Peter.

post-15786-1394234550,3933_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej peter själv köpte jag som sagt va gasolkök,tror personligen att de är säkrare.under förutsättning att slangar o sånt kollas minst en gång per år.när vi är ute o luffar runt så brukar jag o äldsta grabben ligga bak på britsarna [e bägge två i ruffen så blir det lätt mycket stök o stoj med dom].en sak som jag kommer att sätta i såsmåningom e ett batteri till o nån värmare till höstfisket o kalla turer i den jämtlänska nordanvinden.när vi far ut en helg så har vanlig kylbox med isklampar i att förvara maten i.sen en sak som jag lärt grabbarna det är att använda hinken om det trycker på det är inte roligt att plocka upp all utrustning för att nån av dom måste in i land.en sak till jag har lucka i fördäcket på min o det är mycket praktiskt när man ska in i land o även när man ankrat upp o fällt ner kapellet.men som sagt va en mycket trevlig båt o jag är jättenöjd med min. mvh rillez14.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hej rillez.
Då monterar jag gasol, jag tror att sprit kök blir lätt kladdigt och söligt.Det är samma här det är hinken som gäller, och nu med cabin blir det betydligt trevligare att göra stora paketet(ht båt förut inte lika trevligt).Jag kommer ochså att ha två batterin i båten, jag har en radio i båten den kan väll inte dra så mycke ström.Jag har funderat på att montera en lucka, men dom är ganska dyra, jag får se hur det går det här året utan.Tydligen så har biltema en gasol lampa mod mindre som även funkar som värmare,jag tänkte testa en sån.
Har du monterat spöhållar, i så fall vart någonstans, jag tängte sätta berras dom är bra dom går att vrida hur som helst,jag kör ingen trolling men vid mete och som transport ställ.
Fin båt du har, vad har du för motor på, jag har en gammal suzuki 85 hk.
mvh peter.

post-15786-1394234550,6603_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej peter en sån där gasollampa har jag oxå funderat på i båten.har en i jaktstugan o den både lyser o värmer rejält.tänk bara på att dom blir fruktansvärt varma o e lätta att bränna sig på.jag har oxå danicas spöhållare inköpta på berras o monterade bak i båten.bak i motorbrunnen har jag berkleys transporthållar en på höger o en på vänster.ock så kommer vi till taket där har jag en trollingbar med 6 spöhöllare o dom fungerar oxå som vid transport.motorn är en yamaha 90 en 89 med pover trim o tilt men har stora funderingar på att byta ut den mot nått modernare men den fyller sin plikt än så länge,mvh rillez

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Lite nyfiken på gasollampan/värmaren, hittar inget på BT. Vad kan det vara för nån ni snackar om??

//Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej tomas den vi pratar om skruvar man fast direkt på gasoltuben.finns i fackhandeln oxå till ett pris på 5-600 men köper du ett känt märke finns det reservdelar mvh rillez

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

20.gif\ Hej rillez.

Ursäkta att jag tjatar. men har du några inspektions luckor ner i båten, och hur se det ut med fasta bränsle tanken, stör den för montering av extra fäste där för trolling motor.

Yamaha är väll en av dom bättre motorern som finns, den är väl ganska bränsle snål också.

post-15786-1394234551,7859_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej peter jag har inspektionslucka i alla tre skroven o de måste man ha för att om inte annat tömma dom på vatten imellanåt.glömde att skriva igår att jag har extra motorfäste som sitter monterat bredvid stora motorn höger sida mellan badstegen o stora motorn. på vänster sida har jag en badbrygga eller vad man ska kalla det.jag har en tohatsu 9,8 som trollingmotor men har även en yamaha 6 hk som jag håller på att bygga dubbelstyrning från stormotorn ,så till sommaren monterar jag lillyaman som trolling o nödmotor.soppaförbrukningen vet jag faktiskt inte om när jag bara har haft yamahas motor i den storleksklassen förut.skulle tro att det inte är så stor skillnad mellan märkena när dom är så pass gamla.men en sak vet jag o det är att dom nya efi maskinerna o fyrtaktarna är nog betydligt mycket snålare. mvh rillez2.gif\   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

20.gif\ Bra tack ska du ha, jag ska kolla upp allt, bara jag blir klar med köket här hemma, så ruffhäxan blir nöjd också.

mvh peter.

post-15786-1394234551,8275_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

15.gif\Hej rillez.

Jag hittade ingen inspektionsluka till den mittersta pontonen, dom yttre sat i förvringslådorna, Var sitter din mittersta ? kan den vara  bredvid den fasta tanken baktill.

mvh peter igen.

post-15786-1394234553,1438_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej peter om du tar bort bordet o lyfter på plasten som det hänger i så hittar du en lucka där mvh rillez14.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Peter (och Rillez).

Har en fundering, ang. kapellet som det är monterat bilden, är sidorna borttagna (blixtlås?) eller bara uppvikna? Jag tycker det ser mycket trevligt ut att ha kapellet så där.

Jag har hittat flera bilder på Flipper 580 båtar på nätet, tänkte lägga ut dom sen i mitt fotoalbum. Jag har bl.a. hittat en sida med en fin båt: www.bysse.se, där finns många bilder.

MVH//Hasse 

post-15373-1394234564,5008_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

smiley-cool.gif\ Hej. Kapellet är väl bara upprest eller vad tror ni.Ligger det framåt eller bakåt i normala fall?.Fin båt du hittade Hasse.Jag letar också bilder och info om båten.

mvh peter.

post-15786-1394234564,6609_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Peter.

Oj, det blev ett litet missförstånd där, jag menade bilden på din båt Peter.

Bilden som jag lade in var från Bysses hemsida.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

5.gif\Ok.Det är en bild från tidigare ägare, han vek upp kapellet så, satt fast det med någon snodd. Han sa att det gick bra att åka så.Verkar smidigt, ska testa i vår.

mvh peter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej peter o göran åker oxå med kapellet framåtfällt.när jag ska förflytta mig lite snabbare så fäller jag tillbaka det.det går även att fälla det bakåt men det tar lite längra tid. o peter den tjejen får gjärna rädda mig mvh rillezsmiley-kiss.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...