Gå till innehåll
onsdag 18 september 2024
toby_sail

Täcka igen borrhål i plastdäck

Rekommendera Poster

Hej,

har precis köpt en relativt ny mindre kappseglings-segelbåt. Den tidigare ägaren har tyvärr varit väldigt glad i att borra hål i däcket (plastdäck ej trä) för diverse olika ändamål. Hålen är från ca 5mm till 13mm. Nu tänkte jag täcka igen de flesta av hålen, så då undrar jag om det finns ngt bra sätt att göra det på så att det knappt syns att det varit hål?

Min grundplan nu är att stärka upp med att lägga några lager med väv plast på baksidan innan jag fyller upp hålet med lite väv och plast. Sedan avslutar jag med gelcoatspackel i däckets färg samt slipning/rubbing.

Är det ngn som har erfarenhet av liknande däcks-lagningar? Går det att få ifyllningen nästintill osynlig? (Segling ska ju vara skönt för ögat med!  :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

när jag tänker efter så kanske gelcoat-spackel inte är rätta sättet. är det verkligen gelcoat på plastdäcket? plasten som ligger på däck känns ju helt annorlunda än skrovet. kanske ngn som kan sånt här bättre vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hejsan !

Jag fick laga lite vid en mantågsstötta som hade brutits loss o jag använde vanligt glasfiberspackel . Problemet är bara det att man måste måla över spacklet eftersom det behöver ett täckande skikt o sedan har det ju inte samma färg som däcket o då kan det vara svårt att hitta någon färg som stämmer , jag fuskade lite o tog en vanlig vit bättrings spray till en Opel för att få ett täckande färgskikt men skall nog leta vidare o se om jag kan hitta något som stämmer bättre i kulör .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...